Module 1: Strategisch plan voor uw praktijk

Een belangrijk element voor elke succesvolle praktijk is een eigen strategie. Er is niet per se een weg die naar succes leidt. Succesvolle praktijken kunnen sterk gespecialiseerd of meer algemeen van aard zijn en zich daarbij richten op hoogwaardig advieswerk (transaction services), op assurance verwante opdrachten, op assurance-opdrachten en op compliance-diensten. Module 1 beschrijft de processen en reikt gedetailleerde handvatten aan voor de ontwikkeling en implementatie van een strategisch plan voor uw praktijk.

Module 1 »
Voorbeeld Praktijkhandboek (bijlage 4 module 1) »

Module 2: Praktijkmodellen en netwerken

In module 2 komen zaken die inherent zijn aan het runnen van een accountantspraktijk aan de orde zoals besluitvorming, ethiek en efficiency. Dit omvat mede zaken als winstdeling en het gebruik van netwerken om waarde toe te voegen en de winstgevendheid van de praktijk te vergroten.

Module 2 »

Module 3: Uw praktijk opbouwen en uitbouwen

Module 3 gaat dieper in op de thema’s uit de modules 1 en 2 en geeft een meer gedetailleerde kijk op de ontwikkeling van een groeistrategie, opbouw van een adviespraktijk, de omgang met toenemende regeldruk en concurrentie, prijsstelling, op marketing en de ontwikkeling van een eigen bedrijfscultuur.

Module 3 »

Module 4: De mens centraal: de ontwikkeling van een strategisch personeelsbeleid

In module 4 staan uw medewerkers centraal, zij spelen een essentiële rol in het realiseren van de doelstellingen van uw praktijk. Zaken die worden behandeld zijn: uw rol als leider, personeels­problemen die kunnen ontstaan wanneer uw praktijk groeit, alsmede het vermogen van uw praktijk om medewerkers aan te trekken, te behouden, te motiveren en te trainen.

Module 4 »

Module 5: Technologie en e-business

In module 5 wordt de toenemende rol besproken die technologie inneemt in het succes van een accountantspraktijk. Het effectief selecteren, implementeren en beheren van systemen en technieken, alsmede het trainen van medewerkers in het gebruik van deze hulpmiddelen levert een fundamentele bijdrage aan het succes van elke praktijk. Nog niet bekend is in hoeverre deze module vertaald gaat worden.

Module 6 Relatiebeheer (CRM)

Sterke en effectieve klantrelaties vormen de ruggengraat van een succesvolle accountantspraktijk. In module 6 wordt het onderhouden van klantrelaties behandeld, alsmede strategieën voor het verstevigen van die relaties, met inbegrip van netwerken, mogelijkheden van doorverwijzingen en andere vormen van samenwerking.

Module 6 »

Module 7: Risicobeheer

In module 7 wordt risicobeheer besproken en de invloed die het heeft op de praktijk. Er wordt een kader geschetst voor het bepalen, evalueren en reageren op risico’s binnen een praktijk. Aan de orde komen ethische kwesties en bescherming tegen bedreigingen, de rol van systemen voor kwaliteitscontrole en de vermindering van extra risico’s door bijvoorbeeld afsluiten van verzekeringen.

Module 8: Bedrijfsopvolging

Naarmate accountants ouder worden denken ze na over de waarde van hun aandeel in de praktijk en aan strategieën om de praktijk te verlaten. Module 8 behandeld het opvolgingsplan dat een zo geruisloos mogelijk vertrek van de accountant mogelijk moet maken en de mogelijke strategieën voor een goede opvolging. Hiertoe behoren: waardering en prijsvorming, samenvoeging met andere partijen, fusies en interne en externe buyouts.