Faculty Ethiek, Cultuur en Gedrag
Met de oprichting van faculties wil de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) leden en belanghebbenden verbinden op inhoud. Centraal hierin staat de systematische ontwikkeling van het accountantsberoep. De Faculty Ethiek, Cultuur en Gedrag is er om, in lijn met maatschappelijke ontwikkelingen, accountants in hun professionele omgeving te helpen morele afwegingen te maken op een zorgvuldige, uitlegbare en standvastige manier in het belang van de samenleving. Lees op deze pagina waar de faculty Ethiek, Cultuur en Gedrag voor staat, en hoe je mee kunt denken.
De Faculty Ethiek, Cultuur en Gedrag is er om, in lijn met maatschappelijke ontwikkelingen, accountants in hun professionele omgeving te helpen morele afwegingen te maken op een zorgvuldige, uitlegbare en standvastige manier in het belang van de samenleving. De accountant als 'vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer' behoort niet alleen het rechtmatige, maar bovenal ook het rechtvaardige te doen in het belang van die samenleving.
Wanneer standaarden echter geen uitsluitsel geven, ontstaat voor accountants een discretionaire ruimte waarin zij, ondersteund door de fundamentele beginselen, belangen dienen af te wegen en overeenkomstig te handelen. Het moreel kompas van de accountant vormt – te allen tijde – de basis van het vertrouwen dat de maatschappij heeft in de toegevoegde waarde van de accountant. Alle activiteiten van de faculty ECG zijn erop gericht om de accountant te helpen het eigen morele kompas te (her)ijken.
"In de tijdruimten van overgang, waarin zich nieuwe verkeerseisen ontwikkelen, ontstaat er onzekerheid omtrent de inhoud der functie (…) er is nog geen algemene norm gevormd (…) bij gemis aan een algemene norm wordt thans een sterker beroep op zijn eigen inzicht gedaan dan anders; en de persoonlijkheid van de accountant zal hier dus een grotere rol spelen dan in de normale gevallen."
Limperg Jr., Th. (1932/33)
Download
Pijlers
De pijlers zijn de steunpilaren onder de visie van de faculty en zijn de basis voor de beroepsontwikkeling.
Professionele integriteit: jij en je professie
Het moreel kompas van de accountant, vormt -te allen tijde- de basis van het vertrouwen dat de maatschappij heeft in de toegevoegde waarde van de accountant.
De Faculty Ethiek, Cultuur en Gedrag zet zich in om accountants te helpen bij het (her)ijken van het morele kompas.
Een accountant verricht zijn werk integer, professioneel, objectief, vakbekwaam en zorgvuldig (beginselen VGBA).
De faculty ECG heeft aandacht voor:
- Het ‘Ethisch profiel van de accountant’ (ontwikkeling van het profiel start in 2022)
- Morele infrastructuur om de eigen afwegingen te toetsen
- Intervisie (volgen en begeleiden van intervisie)
- Commissie Vertrouwenspersonen
- NBA helpdesk
- De laatste ontwikkelingen met betrekking wet- en regelgeving in nauwe samenwerking met de Subcommissie Ethiek van de NBA
Cultuur gericht op het goede: jij en je omgeving
De accountant kan vanuit de professie bijdragen aan een integere bedrijfscultuur. Die van de eigen organisatie en die organisatie van de klant.
De faculty ECG heeft aandacht voor:
- Ethisch leiderschap - het creëren van een nieuwe norm (leidt tot vertrouwen, deregulering, maatschappelijke vooruitgang, versterking reputatie)
- Stakeholderdialoog
- Stappenplan voor een integere organisatiecultuur
De werkgroep kwaliteitsgerichte cultuur van de stuurgroep Publiek Belang identificeerde drie basis bouwstenen: Gedrag en Mindset, Symbolen en Beslissingen, en Structuren en Processen. Bouwstenen die ingrijpen op verschillende niveaus; op de personen zelf, het grotere geheel van organisatie en maatschappij, en de psychologische processen die aan alles ten grondslag liggen. De faculty ECG zal in aansluiting met onder andere deze werkgroep aandacht besteden aan het thema.
Maatschappelijke radar: jij en de maatschappij
De faculty wil in open dialoog met toonaangevende instituties en relevante anderen, de maatschappelijke ontwikkelingen vroegtijdig duiden, analyseren en vertalen naar de accountancypraktijk. Met als resultaat dat de beroepsgroep en de individuele accountant zich initiërend opstelt en actief bijdraagt aan maatschappelijke vraagstukken.
In het handelen houdt de accountant actief rekening met wat relevante anderen daarvan op zijn best zouden kunnen verwachten. Om daar goed op aan te sluiten, is het nodig dat de accountant tijdig op de hoogte is van ontwikkelingen in de maatschappij. De faculty ECG richt zich - in samenwerking met anderen, zoals de Signaleringsraad - op het duiden van de morele aspecten in het publieke domein.
Focusgebieden
Focusgebieden zijn die onderwerpen waar de faculty de focus op legt. Het geeft de gebieden aan voor de beroepsontwikkeling.
Ethisch(e) besluitvorming en leiderschap
Uit diverse oorzaakanalyses (o.a. fraude, continuïteit) blijkt dat standaarden niet altijd uitsluitsel geven. Er kunnen situaties ontstaan waarin accountants een afweging moeten maken en dien overeenkomstig handelen: het proces van ethische besluitvorming.
Omgaan met: ‘Het klopt wel, maar het deugt niet; ‘Moraal versus wet’. De maatschappij verwacht en vertrouwt erop dat de accountant niet alleen het rechtmatige maar ook het rechtvaardige doet. En dat in een veranderend tijdperk waarin diverse maatschappelijke ontwikkelingen zich in snel tempo achter elkaar opvolgen.
Inzicht in creëren in het proces van ethische besluitvorming is de eerste stap. Toetsen en (her)ijken van het eigen Moreel kompas een tweede. Onder Moreel kompas verstaan we het innerlijke instrument dat je als ethisch professional helpt het goede doen.
Project
Faculty ECG heeft ervoor gekozen om, in lijn met het ‘Beroeps- en competentiemodel’ en het ‘Maturiteitsmodel’ en de CEA-eindtermen, een Ethisch Competentiemodel voor Accountants te ontwikkelen.
Het ethisch competentiemodel gaat uit van de aanname dat de aard van het dilemma, in combinatie met persoonlijke en omgevingsfactoren, bepalen hoe een accountant komt tot ethische besluitvorming.
Beoogd resultaat
- Samen met leden en stakeholders komen tot en herkenbaar en bruikbaar ethisch competentiemodel
- Een leerinstrument dat inzetbaar is voor dilemma’s in de beroepspraktijk
- Bruikbaar als lesmateriaal voor het reguliere onderwijs
Bestuur
Margreeth Kloppenburg
Prof. dr. Boudewijn de Bruin
Charlie Groen
drs. Mike Muller RE RA
Susanne Overes RA MRE
Endymion Struijs RA
Sluit je aan en denk mee
Het netwerk van de Faculty Ethiek, Cultuur en Gedrag bestaat uit accountants en relevante stakeholders. De faculty is er voor diegene die zich bewust is van het belang van het continue (her)ijken van het moreel kompas.
Meld je aan voor het netwerk als je interesse hebt of een bijdrage wilt leveren aan onderstaande thema’s Professionele integriteit; jij en je professie; Cultuur gericht op het goede; jij en je omgevingen/of maatschappelijke radar; jij en de maatschappij.
Ons netwerk
Volg ons en wordt onderdeel van het meest relevante netwerk, wordt als eerste op de hoogte gebracht van de activiteiten van de faculty. Denk mee over relevante thema’s, word uitgenodigd voor bijeenkomsten, krijg inzicht in huidige en toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor je werk - en carrièreontwikkeling en blijf op de hoogte van publicaties, onderzoek en relevante leer-en ontwikkelinstrumentend. Meld je aan »