In hetzelfde kantoor waar ze nu als assistent accountant werkt zette ze negen jaar geleden voor het eerst een voet over de drempel als stagiaire. Smit Accountants & Belastingadviseurs was haar eerste kennismaking met de wereld van accountancy. ‘Ik vond het direct heel erg leuk. De diversiteit van de klanten waar je mee te maken krijgt maar ook de zelfstandigheid die ik kreeg. Ik deed bijvoorbeeld de btw-aangiftes aan het einde van het kwartaal. Daardoor kreeg ik echt een beeld van de bedrijven.’ 

Tijdens haar stage werd ze gevraagd of ze na haar Mbo-opleiding Bedrijfsadministrateur terug wilde komen. Krooshoop had er wel oren naar maar ze wilde ook dieper in de materie duiken. Daarom volgde ze naast haar nieuwe baan een Hbo-opleiding Bedrijfseconomie in deeltijd. Na drie jaar - een jaar sneller dan gepland - was ze cum laude afgestudeerd. Daarmee was haar honger naar kennis niet gestild. Accountant worden, was nu het doel. De opleiding tot Accountant Administratieconsulent heeft ze inmiddels afgerond. ‘Ik vond de combinatie van werken en studeren heel prettig. Normaal voer je werkzaamheden uit omdat collega’s het je hebben voorgedaan. Nu weet je waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. Die context maakt het veel eenvoudiger om de stof te begrijpen.’
.’

Huisarts van de ondernemer

Bang dat ze de tijd die ze besteedde aan het leren in de avonduren en de weekenden niet gevuld krijgt, is ze niet. Vorig jaar werd ze moeder van een zoon. ‘Vervelen doe ik mij dus niet.’ Sinds juni is ze officieel bestuurslid van de Young Profs. Ze vindt het vanzelfsprekend om zich in te zetten voor de beroepsgroep. ‘Ik ben gekomen waar ik nu ben omdat mensen mij hebben geholpen. Daar wil ik graag wat voor terug doen.’

Een onderwerp waar ze zich hard voor wil maken is de aantrekkelijkheid van het beroep. Dat begint voor Krooshoop met de opleiding. Die mag wel wat toekomstbestendiger worden, vindt ze. ‘Een activastaat moet je bijvoorbeeld nog steeds op papier uitwerken terwijl het allang geautomatiseerd is. Ook ligt de focus teveel op de controle van de jaarrekening. In de MKB-praktijk ben je als accountant veel meer de huisarts van de ondernemer. Die soft skills zou je in de opleiding kunnen integreren door middel van simulatieopdrachten met een rollenspel. Dat aspect komt nu helemaal niet aan bod. Het maakt de opleiding ook boeiender. We moeten voorkomen dat mensen de interesse in hun studie verliezen.’ 

Handdoek in de ring

Het helpt ook als de opleiding efficiënter wordt. Wie aan een accountancy opleiding begint weet dat het een marathon is en geen sprint maar het mag wel wat korter, vindt Krooshoop. ‘Het zou de opleiding studeerbaarder maken. Sommige onderwerpen komen zowel in het theoriegedeelte als in het praktijkdeel aan bod. Zo heb ik destijds twee keer een ICAIS-opdracht uitgevoerd. Mensen haken af als een opleiding te lang duurt en het teveel is. In plaats daarvan kiezen ze liever voor een deelopleiding als Business en IT-management. Dan ben je na vier jaar klaar.’ 

Zelf heeft ze nooit overwogen om de handdoek in de ring te gooien. ‘Toen ik eenmaal hiervoor had gekozen heb ik niet meer getwijfeld. Het hielp dat ik vanaf het begin met een been in de praktijk stond. Dan hou je het makkelijker vol.’