Faculty Business & Management
Met de oprichting van faculties wil de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) leden en belanghebbenden verbinden op inhoud. Centraal hierin staat de systematische ontwikkeling van het accountantsberoep. De faculty Business & Management kijkt naar vraagstukken op het gebied van Strategie & Leiderschap. De faculty richt zich op accountants die hiermee van doen hebben, zoals adviserende accountants binnen het mkb, strategische en toezichthoudende accountants binnen organisaties of accountants die zich richten op controlling of (risk) monitoring. Als faculty willen we bijdragen aan de proactieve rol van accountants bij het inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen.
Strategie & Leiderschap zijn twee aspecten die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, het een kan niet zonder het ander. Als faculty Business & Management kijken we naar deze samenhang. Als faculty staan we een pro-actieve rol voor; accountants die adviseren over of bijdragen aan een wendbare organisatie, inspelend op maatschappelijke en interne ontwikkelingen en zowel op korte als lange termijn bijdraagt aan waardecreatie. Dit vraagt leiderschap, het vinden van de situationele balans tussen persoonlijke, sociale, ecologische en economische belangen voor mens, organisatie en omgeving op korte en lange termijn.
Ontwikkelingen zoals duurzaamheid en digitalisering en vakgebieden zoals riskmanagement en management controlling bezien we vanuit de pijlers Strategie & Leiderschap. Als faculty formuleren we een ambitie en stellen we, samen met de NBA organisatie, een ontwikkelplan op. Het ontwikkelplan bevat suggesties die bijdragen aan de ontwikkeling van kennis, vaardigheden alsook de eigen attitude, denk aan zelfreflectie.
Faculty Business & Management heeft raakvlakken en werkt samen met andere faculties. Bijvoorbeeld met de faculty Ethiek, Cultuur & Gedrag als het gaat om Leiderschap, een van onze pijlers. Maar ook met de faculty Opstellen, Samensellen & Verantwoorden als het gaat om monitoring en interne rapportage van beleid.
Download
Pijlers
De pijlers zijn de steunpilaren onder de visie van de faculty en zijn de basis voor de beroepsontwikkeling.
Strategie
Accountants actief in een strategische functie of strategie adviserende functie hebben kennis van de laatste maatschappelijke ontwikkelingen en weten hoe daar vanuit organisatie perspectief op in te spelen door het creëren van financiële en niet-financiële waarde. Zij maken proactief keuzes waaruit de verantwoordelijkheid spreekt voor omgeving, organisatie en mensen.
Kortom: het creëren van korte en lange termijn waardecreatie van een organisatie die wendbaar is en inspeelt op externe maatschappelijke en interne ontwikkelingen.
Leiderschap
Accountants in een leidinggevende rol hebben kennis van leiderschapstechnieken en weten de daartoe vereiste vaardigheden in te zetten om duurzaam leiderschap vorm te geven. De Faculty Business & Management doet ook een beroep op persoonlijk leiderschap van iedere accountant. Zij zijn zich bewust van hun positie en rol en dragen actief bij aan de omgeving waarin of waarvoor zij actief zijn.
Dit vraagt leiderschap, het vinden van de situationele balans tussen persoonlijke, sociale, ecologische en economische belangen voor mens, organisatie en omgeving op korte en lange termijn.
Focusgebieden
Focusgebieden zijn die onderwerpen waar de faculty de focus op legt. Het geeft de gebieden aan voor de beroepsontwikkeling.
Strategieformulering
Het startpunt voor iedere organisatie; de strategie. Verschillende functies buigen zich over de vraag hoe als organisatie meerwaarde te realiseren en wendbaar te blijven voor externe- en interne ontwikkelingen? Directie, toezichthouders en (externe) adviseurs hebben op dit gebied een initiërende rol. Als faculty kijken we wat daartoe nodig is. Denk aan kennis van nieuwe businessmodellen, analyses, scenario's en vaardigheden zoals overtuigen en inspireren. Ook willen we de onderlinge inspiratie versterken; wat kunnen we van elkaar leren? We denken daarbij aan periodieke, regionale sessies waar aan de hand van een thema kennis en inzichten worden uitgewisseld.
Performance management
Sturing van de organisatie vereist een bedrijfsbrede benadering: welke KPI's doen er toe? Een afgeleid vraagstuk van toezichthouders en directie en een direct vraagstuk van controllers. Ook hier kijken we als faculty naar kennis en vaardigheden die passen bij een effectief performance management. Bijvoorbeeld kennisontwikkeling op het gebied van integrated thinking, circulaire KPI's, analysevaardigheden of beïnvloeden. We staan een periodieke onderlinge uitwisseling voor van kennis en inzichten om van elkaar te leren en samen te ontwikkelen.
Governance, Risk & Compliance
Collega's binnen het gebied GRC monitoren zowel de interne organisatie als externe ontwikkelingen. GRC signaleert ontwikkelingen in de maatschappij en voedt de organisatie om de strategie te bepalen. Intern heeft zij een monitorende en reflecterende rol; voldoen we aan regelgeving en doen we wat goed is? Dat vraagt actuele kennis van wet- en regelgeving en voelsprieten voor de maatschappij. Analyseren, verbinden en overtuigen zijn vaardigheden die daabij passen.
Aan de hand van thema's kijken we wat nodig is om vanuit de GRC rol bij te dragen aan zowel Strategie als Leiderschap van een organisatie.