Als mkb-accountant heb je het extreem druk in het busy season en werk je soms voor meer dan tien klanten per dag. Het is vrijdag en je hebt aan het begin van de avond de uren nog niet geschreven. Op basis van je agenda kom je tot 65% productiviteit, terwijl je weet dat je vanwege je overuren minstens 100% productief moet zijn geweest.

Wat zou je doen in dit geval?

  1. Je werkt nog maar eens een uurtje over en gaat alle mail en telefoonverkeer na om te zien wat je tot op heden bent vergeten en schat dat zo goed mogelijk in. Maar eerlijk is eerlijk sommige klanten krijgen dan te veel uren en sommige te weinig toebedeeld.
  2. Je verdeelt de ontbrekende 35% aan uren netjes over de klanten die wel in beeld zijn en die de 65% vormden. Maar helaas weet je dat sommige klanten dan te veel en anderen juist te weinig uren krijgen toebedeeld.
  3. Je schrijft de uren indirect en gaat naar huis. Sommige klanten hebben mazzel deze week; de accountant met de eigen praktijk neemt het verlies zelf of de accountant-werknemer laat de werkgever het verlies nemen.
  4. Anders…..

Heb je zelf ook een werkgerelateerd dilemma dat je graag (anoniem) zou willen voorleggen aan anderen? Voeg het dilemma toe aan onze DilemmApp, en zie hoe beroepsgenoten zouden handelen.