Ik werk als accountant bij een bedrijf dat high-end bedlinnen produceert. Duurzaamheid en fair fashion maakt een groot deel uit van ons beleid en branding.

Onlangs was in de krant te lezen dat een groothandel stelselmatig regulier katoen als biologisch katoen heeft verkocht. Dit is een van onze belangrijkste toeleveranciers. Het bedrijf waar ik voor werk claimt alleen duurzaam katoen te verkopen en zo wordt dit bedlinnen nog steeds verkocht.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een maand geleden nog een uitvraag gedaan over de hoeveelheid biologisch katoen in onze producten. (Zie ook het bericht: ACM start onderzoeken naar misleidende duurzaamheidsclaims in drie sectoren | ACM.nl.) Er zijn toen uitspraken gedaan – te goeder trouw – die achteraf totaal onterecht blijken te zijn. Hiermee is er een risico op boetes van de ACM ontstaan. In de wetenschap dat die toeleverancier geen duurzaam katoen heeft geleverd heb ik mijn algemeen directeur gesproken. Deze is van mening dat we geen slapende honden wakker moeten maken, en moeten vasthouden aan de claim dat we alleen duurzaam katoen verkopen.

Wat zou jij doen in mijn plaats?

  1. Ik zou toch aandringen bij de algemeen directeur dat het mij verstandig lijkt om bij de ACM te melden dat de situatie veranderd is.
  2. Op het moment van het toetsen van onze duurzaamheidsclaims aan de vuistregels voor betrouwbare duurzaamheidsclaims van de ACM had ik die informatie niet. Dus ik zou meegaan met de algemeen directeur.
  3. Ik zou adviseren om de producten om te dopen tot 'gemaakt van natuurlijk katoen'. Op die manier klinkt het voor de klant nog steeds als een duurzaam product.
  4. Ik zou iets anders doen, namelijk…