Samenstelpraktijk
Je bent werkzaam als accountant voor (meerdere) organisaties waarvoor je de jaarrekening samenstelt en waarschijnlijk aanvullende overige diensten verleend. Denk aan loonadministratie, belastingzaken en adviseren van ondernemers/bestuurders op bijvoorbeeld fiscaal of bedrijfseconomisch gebied. Onderstaand raamwerk richt zich op samenstellen en rapporteren.
Adviesrol naar ondernemers
Als je je wilt ontwikkelen op het gebied van advisering, dan kun je de zelfreflectie invullen vanuit de vraag op welk werkveld je adviseert of wilt adviseren. Vanuit de (externe) adviesrol bekeken lijkt het ontwikkelniveau Toepassen en analyseren dan het meest passend als basis.
Op basis van je zelfreflectie geven we je een advies. Bij ieder advies tref je leerdoelen, competenties en suggesties aan hoe je invulling kunt geven aan deze leerdoelen en competenties. Deze voorbeelden kunnen je helpen om de leerdoelen specifiek te maken voor je eigen situatie.
Bekijk in 1 oogopslag in het ontwikkelmatrix - werkveld samenstelpraktijk, om te bepalen op welke specifieke vlakken u zich kunt ontwikkelen.
Vraag 2: Zelfreflectie
Welke omschrijving geeft het beste je huidige kennis en ervaring weer op het gebied van duurzaamheid?

Samenstelpraktijk - Basis
We adviseren je om basiskennis te vergaren in combinatie met de kennis leerdoelen van Onthouden en begrijpen. De focus ligt op leren van kennis en opdoen van inzichten over hoe duurzaamheid op jouw werk(veld) van toepassing is.
Focus |
|
Leerdoelen |
|
Competenties |
Kennis
Wet- en regelgeving
Vaardigheden- Attitude
|
Achtergrondinformatie |

Samenstelpraktijk - Onthouden en begrijpen
Het ontwikkelniveau Onthouden en begrijpen sluit aan bij je kennis en ervaring. De leerdoelen op het gebied van kennis kunnen je behulpzaam zijn om te checken of je deze kennis beheerst. De ontwikkeling ligt voor jou op het gebied van begrijpen: wat betekent duurzaamheid voor mijn werk? Wat zou je anders kunnen/moeten doen, wanneer en hoe?
Denk aan een pragmatische, aan je dagelijkse praktijk gerelateerde leerervaring waarbij ook aandacht is voor de vraag hoe je dat doet. Wat heb je aan vaardigheden nodig en welke houding of opstelling vraagt het van je om de vertaalslag van kennis hebben naar begrijpen te maken?
Voor de middellange termijn kan het ontwikkelniveau Toepassen en analyseren je helpen bij het scherp krijgen waar je naar toe wilt ontwikkelen.
Focus |
|
Leerdoelen |
|
Competenties |
Kennis
Vaardigheden
Attitude
|
Achtergrondinformatie |
|

Samenstelpraktijk - Toepassen en analyseren
Op basis van je zelfreflectie ben je uitgekomen bij het ontwikkelniveau Toepassen en analyseren. Hierbij zijn leerdoelen omschreven die gericht zijn op hoe je de brug kunt slaan tussen duurzaamheids-/ESG-verantwoording enerzijds en organisatie doelen en -activiteiten anderzijds. Om deze brug te kunnen slaan, is kennis nodig. Die kun je terugvinden bij het ontwikkelniveau Onthouden en begrijpen.
Je ontwikkeling voor 2023 kan liggen op het gebied van vaardigheden; bijvoorbeeld overtuigingskracht om het onderwerp duurzaamheid/ESG bespreekbaar te maken bij de ondernemer of het bestuur. Denk ook aan sectorkennis en voorbeelden van hoe je organisatie doelen/activiteiten vertaalt naar verantwoording op gebied van duurzaamheid/ESG. Qua houding vraagt dit ontwikkelniveau een adviserende, onderzoekende insteek.
Als je aan de leerdoelen van het ontwikkelniveau Toepassen en analyseren voldoet, dan ben je binnen je team of organisatie waarschijnlijk het aanspreekpunt op duurzaamheidsverantwoording. In dat geval is het ontwikkelniveau Evalueren en creëren een volgende stap in je ontwikkeling.
Focus |
|
Leerdoelen |
|
Competenties |
Kennis
Vaardigheden
Attitude
|
Achtergrondinformatie |

Samenstelpraktijk - Evalueren en creëren
Je bent niet alleen voor de eigen collega's aanspreekpunt maar ook voor de diverse in- en externe stakeholders. Inhoudelijk kun je je verder bekwamen in complexiteit van verantwoordingsvraagstukken en bovenal op het gebied van risico's; het signaleren en eventueel kunnen mitigeren van bijvoorbeeld ESG-fraude: greenwashing.
Als je dit beheerst, is je uitdaging vooral gelegen in het meenemen van anderen op dit thema. Welke kennis, inzichten en vaardigheden kun jij overdragen op collega's en/of stakeholders op het gebied van duurzaamheidsverantwoording?
Focus |
|
Leerdoelen |
|
Competenties |
Kennis
Vaardigheden
Attitude
|
Achtergrondinformatie |