Constateer je dat een accountant in strijd handelt met de wet- en regelgeving? Dan kun je een klacht indienen bij de Accountantskamer. Hiervoor geldt de eis dat de klacht betrekking moet hebben op het beroepsmatig handelen van de accountant.

Anders dan bij het indienen van een klacht bij de Klachtencommissie NBA hoeft de gedraging van de accountant waarover je de klacht indient niet specifiek jegens jou te zijn gericht. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat ook de beroepsorganisatie, de NBA, een klacht kan indienen bij de Accountantskamer. Dit zal de beroepsorganisatie overwegen als bijvoorbeeld een van haar leden veroordeeld is voor een strafbaar feit en dit aan de werkzaamheden van een accountant raakt.

Voorwaarden

De wet en het procesreglement van de Accountantskamer stellen een aantal voorwaarden aan het indienen van een klacht bij de Accountantskamer. Zo moet het klaagschrift ondertekend zijn en verder minimaal de volgende informatie bevatten:

  • de naam en het woon- en e-mailadres van klager en diens (mobiele) telefoonnummer;
  • de naam, het kantooradres en het e-mailadres van de accountant op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;
  • een duidelijke omschrijving van de klacht, de gronden waarop de klacht berust, onderbouwd met bewijsstukken;
  • de datum waarop het handelen of nalaten van de betrokken accountant waarop de klacht betrekking heeft door klager is geconstateerd;
  • de datum waarop of de periode waarin het handelen of nalaten van de accountant waarop de klacht betrekking heeft zich heeft voorgedaan.

Bij het indienen van het klaagschrift moeten alle op de zaak betrekking hebbende stukken worden meegestuurd.

Indieningstermijn

De Accountantskamer kan een klacht alleen in behandeling nemen als de gedraging waar de klacht over gaat niet langer dan tien jaar geleden heeft plaatsgevonden. Meer informatie over de termijnen zijn te vinden in het procesreglement van de Accountantskamer. Als je overweegt om je klacht eerst in te dienen bij de Klachtencommissie en eventueel daarna bij de Accountantskamer, houd er dan rekening mee dat een procedure bij de Klachtencommissie de verjaringstermijnen niet opschort.

Procedure

De procedure in het kort:

  • Na ontvangst van het klaagschrift wordt nagegaan of de klacht al door de Klachtencommissie is behandeld, en zo niet, of de klacht zich daartoe leent. In dat geval kan de secretaris van de Accountantskamer de klacht – voor zover deze in behandeling wordt genomen – doorsturen naar de secretaris van de Klachtencommissie. Die zorgt er in overleg met de klager voor dat de klacht wordt voorgelegd aan de gewenste instantie.
  • Gekeken wordt of de klacht aan alle daarvoor geldende eisen voldoet. Is dat niet het geval, dan kan de Accountantskamer de klager in de gelegenheid stellen om het klaagschrift binnen een bepaalde termijn aan te vullen.
  • De betrokken accountant krijgt vervolgens de gelegenheid om hier in beginsel binnen vier weken schriftelijk op te reageren. Het is mogelijk dat de Accountantskamer de klager daarna weer in de gelegenheid stelt om op de reactie te reageren en, tot slot, de accountant.
  • Na de schriftelijke ronde worden partijen opgeroepen voor een openbare zitting om in elkaars aanwezigheid te worden gehoord. Hiervoor kunnen getuigen en deskundigen worden opgeroepen.
  • Na de sluiting van het onderzoek ter zitting kan onmiddellijk mondeling uitspraak worden gedaan. Meestal volgt een schriftelijke uitspraak.

Samenstelling

De Accountantskamer bestaat in meerderheid uit rechters aangevuld met accountants en/of deskundigen op het gebied van door accountants verrichte werkzaamheden. Deze accountants en/of deskundigen vervullen een belangrijke rol bij de vaktechnische beoordeling van een zaak.

Beslissing en beroep

De Accountantskamer doet schriftelijk uitspraak. Deze uitspraak vermeldt de gronden en de voorschriften waarop de uitspraak berust en eventueel de tuchtrechtelijke maatregel die wordt opgelegd. Tuchtrechtelijke maatregelen die de Accountantskamer kan opleggen zijn:

  • een waarschuwing;
  • een berisping;
  • een geldboete;
  • tijdelijke doorhaling voor ten hoogste drie jaar van de inschrijving in het accountantsregister; en
  • doorhaling. Daarbij bepaalt de Accountantskamer binnen welke termijn de betrokken accountant niet opnieuw in het register kan worden ingeschreven. Deze termijn bedraagt maximaal tien jaar.

De geldboete kan gezamenlijk met een van de overige maatregelen worden opgelegd.

Een afschrift van de beslissing van de Accountantskamer wordt gestuurd naar de betrokken partijen, de AFM en de NBA. Als de klager het niet eens is met de beslissing van de Accountantskamer, dan kan deze binnen zes weken na de uitspraak hoger beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Ook voor de betrokken accountant en de NBA staat hoger beroep bij deze instantie open.

Kosten en duur procedure

Voor het in behandeling nemen van een klacht bij de Accountantskamer is € 70,- griffierecht verschuldigd. Als de Accountantskamer oordeelt dat de klacht gegrond is, krijgt de klager dit bedrag terug van de betrokken accountant.

Voor de procedure bij de Accountantskamer geldt geen beslistermijn. De duur van de behandeling van een klacht door de Accountantskamer is mede afhankelijk van de complexiteit van de klacht. Zo kan de Accountantskamer het laten uitvoeren van een deskundigenonderzoek noodzakelijk achten, of partijen de opdracht geven een standpunt nader te onderbouwen. De meeste klachten zijn echter binnen 26 weken afgehandeld. De ervaring leert dat met de behandeling in hoger beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven ongeveer anderhalf jaar gemoeid is.

Rol beroepsorganisatie

Als er ernstige bezwaren tegen een accountant zijn, kan het, met het oog op de bescherming van het algemeen belang, gewenst zijn de accountant met onmiddellijke ingang op non-actief te stellen, ook tijdens de procedure. De voorzitter van de NBA kan de Accountantskamer zelfs vragen de inschrijving van de accountant in het register tijdelijk door te halen. De voorzitter vraagt in dat geval daartoe een voorlopige voorziening aan bij de Accountantskamer.

Een bijzondere rol is weggelegd voor de beroepsorganisatie NBA wanneer de klager de klacht intrekt en de Accountantskamer beslist dat, gelet op de handhaving van het algemeen belang bij een goede beroepsuitoefening, de behandeling moet worden voortgezet. In dat geval wordt de behandeling van de klacht voortgezet als ware het een klacht van de voorzitter van de NBA.

Jurisprudentie

Uitspraken van de Accountantskamer en het College van Beroep voor het bedrijfsleven worden gepubliceerd op www.tuchtrecht.nl en op www.rechtspraak.nl.

Sinds 2011 worden samenvattingen van een groot deel van de tuchtrechtuitspraken gepubliceerd op www.accountant.nl. De samenvattingen bevatten links naar de volledige uitspraken.

Contactgegevens van de Accountantskamer

Accountantskamer

Secretariaat en kabinet van de voorzitter
088 - 361 38 87 / 967

Postbus 10067
8000 GB Zwolle
www.accountantskamer.nl