De accountant speelt een relevante en belangrijke rol in de maatschappij. Het is belangrijk dat accountants een oordeel geven naar aanleiding van hun controle waar belanghebbenden op kunnen vertrouwen. De kwaliteit van de uitgevoerde controle is echter niet goed te beoordelen voor gebruikers van de jaarrekening en bijbehorende controleverklaring ('stakeholders'). Mede daarom is het belangrijk dat het bestuur van accountantsorganisaties een redelijke mate van zekerheid verkrijgt dat de controles in overeenstemming met wet en regelgeving worden uitgevoerd. Zij verkrijgen deze zekerheid door een adequaat stelsel van interne (kwaliteits)beheersing in te richten.

Accountantsorganisaties met een oob-vergunning (hierna: OOB-kantoren) moeten in hun transparantieverslag aan het publiek inzicht geven in hun structuur, bestuur, stelsel van kwaliteitsbeheersing en daadwerkelijk functioneren. Duidelijke rapportage van doelstellingen en resultaten, op basis van door de accountantsorganisatie gebruikte meetbare KPI's en een aantal sectorbreed gedefinieerde kwaliteitsfactoren, draagt bij aan het begrip van stakeholders ten aanzien van de mate waarin een accountantsorganisatie en de sector investeert in kwaliteit en de resultaten daarvan. De Werkgroep toekomst accountantsberoep heeft aangedrongen op een dergelijke rapportage.

Door het rapporteren van KPI's en kwaliteitsfactoren geven OOB-kantoren concreet invulling aan de in de Bta (Na 17 juni 2017: De EU verordening) voor OOB-kantoren voorgeschreven beschrijving van het stelsel van kwaliteitsbeheersing en relevante informatie over haar investeringen in kwaliteit en de uitkomsten daarvan. Hiermee geven de beleidsbepalers van de organisatie tevens weer hoe zij waarborgen dat ze adequaat invulling geven aan de zorgplicht zoals bedoeld in de Wta. De relevante regelgeving is opgenomen in de bijlage bij deze handreiking.

Engelstalige versie