Ledenvergadering 16 juni 2025
Op maandag 16 juni 2025 vindt de ledenvergadering van de NBA plaats in Innstyle te Maarssen. In de ledenvergadering van juni staat de jaarrekening op de agenda en legt het bestuur verantwoording af over het in het afgelopen kalenderjaar gevoerde beleid. Voorafgaand aan de ledenvergadering kunnen leden deelnemen aan de NBA-verenigingsconferentie en meedenken over het toekomstige NBA-beleid.
Meld je aan
Meld je aan als NBA-lid. Let op: het laden van onderstaande pagina duurt soms iets langer.
Geen NBA-lid?
Ben je geen lid van de NBA, maar wil je de NBA-verenigingsconferentie en/of de -ledenvergadering bijwonen? Meld je dan hier aan.
Wil je als NBA-lid invloed uitoefenen op het beleid van de NBA? Kom dan naar de ledenvergadering. Voorafgaand aan de ledenvergadering kun je deelnemen aan verenigingsconferentie. De NBA-verenigingsconferentie vindt plaats voor de ledenvergadering. Met de verenigingsconferentie wil de NBA de leden meer betrekken bij de beleidsagenda van de NBA.
De ledenvergadering
De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen de NBA. De ledenvergadering wordt minimaal 1 keer per jaar gehouden. Tijdens deze bijeenkomst kun je als lid je stem uitbrengen en meebeslissen over de onderwerpen die op de agenda staan.
In de ledenvergadering van juni staat de jaarrekening op de agenda en legt het bestuur verantwoording af over het in het afgelopen kalenderjaar gevoerde beleid. In de ledenvergadering van december legt het bestuur de plannen en de begroting voor het komende kalenderjaar voor.
Daarnaast besluit de ledenvergadering dan over een aantal (her)benoemingen en ontwerpverordeningen. Wil je als lid van de NBA invloed uitoefenen op het beleid? Breng dan je stem uit op de ledenvergadering.
Agenda
Op de agenda van de ledenvergadering van 16 juni 2025 staan onder andere de volgende onderwerpen:
- Benoeming twee bestuursleden
- Benoeming de heer S.L Visser RA als plaatsvervangend voorzitter
- Jaarrapport 2024
- Ontwerpverordening op de beroepsprofielen 2025
- Uitreiking loftrompet 2025
Vergaderstukken
Benoemingen
Het bestuur van de NBA bestaat op grond van de Wet op het accountantsberoep minimaal uit zeven personen. Vier van hen zijn door de ledenvergadering benoemd, drie zijn afgevaardigd vanuit een ledengroepbestuur. Bestuursleden worden benoemd voor vier jaren. Een afgetreden bestuurslid is niet terstond herbenoembaar (artikel 12 Wet op het accountantsberoep, Wab). Op grond van artikel 15 van de Wab worden, door de ledenvergadering en uit de bestuursleden, jaarlijks de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter benoemd.
De ledenvergadering van 9 december 2024 heeft besloten tot de tijdelijke uitbreiding van het bestuur van 7 naar 8 personen gedurende de periode van juni 2025 tot en met december 2025 met de bedoeling dat deze kandidaat voor te kunnen bereiden op een beoogde toekomstige kandidatuur als voorzitter.
A. Benoeming van een nieuw bestuurslid
Conform het rooster van aftreden dient de ledenvergadering in juni 2024 te voorzien in de benoeming van een bestuurslid dat treedt in de plaats van Christel Deckers, wegens het bereiken van haar maximale wettelijke termijn in juni 2025.
Om te komen tot de voordracht heeft het bestuur een uitgebreide en zorgvuldige procedure gevolgd. Die procedure is voorbereid en uitgevoerd door de Selectie- en Remuneratiecommissie van het bestuur aangevuld met een extern lid, mevrouw Jacqueline Springvloed Dubbeld- van der Schraaf en de secretaris van de Selectie- en Remuneratiecommissie mevrouw Erica Steenwijk. De selectiecommissie bij de werving en selectie ondersteund door The Executive Network (TEN). De werving is gestart in januari 2024 door melding te maken van de vacature door plaatsing op de website van de NBA, de website van TEN en in NBA Nieuws. Na beraadslaging van de selectiecommissie over de ontvangen reacties, is gekozen om met vier kandidaten gesprekken te voeren. Dit heeft geresulteerd in een advies aan het bestuur voor de voordracht van één kandidaat.
Het bestuur draagt Evelyn Vinke-Smits voor als lid van het bestuur.
Mevrouw Drs. E. (Evelyn) D.H. Vinke-Smits RA (1970) was tot 30 september 2024 verbonden als partner bij KPMG, waar zij vanaf 1994 werkzaam was in de openbare accountantspraktijk.
In haar 30-jarig dienstverband, waarvan 17 jaar als audit partner, was Evelyn werkzaam in de financiële en internationale sector met een specialisatie in leasing en banking en vervulde zij de rol van Segmentleider Leasing. Daarbij heeft zij ook altijd interne rollen vervuld. Zo was Evelyn actief in de ontwikkeling en het geven van trainingen, was zij assessor in partnerbenoemingen en was zij in diverse HR-functies altijd erg betrokken bij de medewerkers. Daarnaast is zij gedurende 6 jaar bestuurslid geweest van Coöperatie KPMG U.A. en was zij gedurende 8 jaar lid van de Raad van Toezicht en voorzitter van de ARC van SNV. Momenteel geniet Evelyn van een sabbatical en is zij bezig met de opbouw van een portefeuille van bestuurs- en toezichtrollen.
“Na 30 jaar werkzaam te zijn geweest als openbaar accountant zie ik er naar uit om als bestuurder van de NBA iets terug te geven aan de beroepsgroep en wil ik graag in verbinding met alle stakeholders een bijdrage leveren aan de kwaliteit, de ontwikkeling en het aantrekkelijk houden van het beroep.”

B. Benoeming van een additioneel nieuw bestuurslid
De ledenvergadering heeft in december 2024 besloten tot de tijdelijke uitbreiding van het bestuur met één zetel in de aanloop tot de afloop van de termijn van Kris Douma.
Om te komen tot de voordracht heeft het bestuur een uitgebreide en zorgvuldige procedure gevolgd. Die procedure is voorbereid en uitgevoerd door de Selectie- en Remuneratiecommissie van het bestuur aangevuld met twee externe leden, de heer Bart Jonker en mevrouw Maaike Westra en de secretaris van de Selectie- en Remuneratiecommissie mevrouw Erica Steenwijk. De selectiecommissie bij de werving en selectie ondersteund door The Executive Network (TEN). De werving is gestart in januari 2024 door melding te maken van de vacature door plaatsing op de website van de NBA, de website van TEN en in NBA Nieuws. Na beraadslaging van de selectiecommissie over de ontvangen reacties, is gekozen om met drie kandidaten gesprekken te voeren. Dit heeft geresulteerd in een advies aan het bestuur voor de voordracht van één kandidaat.
Het bestuur draagt Bianca de Jong-Muhren voor als bestuurslid.
Mevrouw B.M. (Bianca) de Jong-Muhren MSc RA (1986) is werkzaam als CFOO bij Gilde Equity Management. Eerder was zij werkzaam als CFO bij Mazars, Clinic manager bij Bergman Clinics en Senior manager bij PwC. Bianca is voormalig topschaakster en voormalig voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond. Zij is vicevoorzitter van de Raad van Toezicht van Het Laar en lid van de Raad van Toezicht van Hogeschool Utrecht.
“In mijn eerste jaren in het accountantsberoep zag ik om mij heen veel plezier en trots op het beroep van accountant. In de afgelopen jaren zijn we dit een beetje kwijtgeraakt. De focus op kwaliteit is essentieel en goed, want dit is de basis van het beroep, maar de “kramp” mag er wat vanaf. Ook in de media gaat het te vaak over alleen de dingen die niet goed gaan, in plaats van ook het vieren van successen. Ik zie het als mijn rol als beoogd nieuwe voorzitter om het plezier in- en trots op het beroep te stimuleren en uit te dragen. Verder ga ik graag in constructieve dialoog met de verschillende ledengroepen om samen te bouwen aan een mooie toekomst!”

C. Benoeming van de plaatsvervangend voorzitter van het bestuur
Op grond van artikel 15 van de Wet op het accountantsberoep worden, door de ledenvergaderingen uit de bestuursleden, jaarlijks de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter benoemd. Vorig jaar december is Kris Douma herbenoemd tot voorzitter. Vorig jaar juni is Steef Visser benoemd tot plaatsvervangend voorzitter voor de periode van één jaar.
Het bestuur draagt Steef Visser opnieuw voor als plaatsvervangend voorzitter.
De heer Steef Visser RA (1959) is sinds 1979 werkzaam in de openbare accountspraktijk. Hij is founder van Visser & Visser waar hij tot eind 2022 CEO was.
In zijn rol als MKB-accountant/adviseur is hij actief betrokken bij (middel) grote ondernemingen. Mede door zijn enthousiaste inspiratie is Visser & Visser als innovatieve organisatie gegroeid naar ruim 500 medewerkers.
Als voorzitter van de NBA-commissie MKB heeft hij destijds de invloed en betekenis van de MKB-accountant binnen de NBA duidelijker geprofileerd. Hij is actief binnen diverse maatschappelijke organisaties.
Steef is gepassioneerd voor het accountantsberoep. De rollen van vertrouwenspersoon en ondernemer heeft hij gecombineerd.
"Kwaliteit is basisvoorwaarde en uitgangspunt. De menselijke factor is van zeer groot belang. Achter elke onderneming zit immers een ondernemer. Integriteit, geborgde kwaliteit kunnen en moeten wij uitdragen. Van professional tot toezichthouder streven we hetzelfde doel na. Begrip en vertrouwen in elkaar is noodzakelijk. Het zíjn van accountant heeft míj veel gebracht. Als we de instroom van studenten kunnen verhogen, de regeldruk waar mogelijk kunnen beperken en de kwaliteit behouden, zie ik mijn doel bereikt.”

Ontwerpverordening
Hieronder vind je de ontwerpverordening die voor vaststelling wordt voorgelegd tijdens de bijeenkomst van de ledenvergadering op maandag 16 juni 2025.
Iedereen kan binnen vier weken nadat ontwerpverordeningen op elektronische wijze ter inzage zijn gelegd door plaatsing op de website van de NBA, daarop een zienswijze geven. Zienswijzen kunt u per e-mail sturen naar: a.sukkel@nba.nl. Het bestuur maakt ontvangen zienswijzen bekend aan de leden.
Download
Praktische informatie
Programma
Verenigingconferentie | |
12.30 - 13.15 uur | ontvangst en lunch |
13.15 uur | aanvang |
16.00 uur | einde |
Ledenvergadering | |
16.00 - 16.30 uur | Inloop en ontvangst |
16.30 - ± 18.30 | ledenvergadering |
± 18.30 uur | aansluitend borrel en buffet |
Locatie
InnStyle in Maarssen. Na de ledenvergadering kun je gebruikmaken van het buffet. Bekijk hier de routebeschrijving.
Machtigen
Ben je verhinderd? Machtig dan een ander lid om jouw stem uit te brengen. Maak gebruik van bovenstaande aanmeldlink als je een collega-accountant wilt machtigen voor de ledenvergadering. Kies vervolgens voor de optie ‘machtigen’. Machtigingen moeten uiterlijk op woensdag 11 juni 2025 23.59 uur, bij ons binnen zijn.
Stemmen
Op 16 juni is het vanaf 16.45 uur mogelijk om te stemmen. Wij raden je aan de informatie over de stempunten goed te lezen voordat je een stem uitbrengt. Je kunt je stem uitbrengen met een stempas en elektronisch stemkastje die je ontvangt bij de registratiebalie. Als je gemachtigd bent door een collega-accountant ontvang je bij de balie nadere instructies.
Meld je je 15 minuten na aanvang van de ledenvergadering aan bij de NBA-registratiebalie dan is het niet meer mogelijk om te stemmen. Wel kun je de ledenvergadering bijwonen en het woord voeren.
Vragen
Meer weten over het meedoen aan de ledenvergadering of het stellen van vragen? Bekijk dan Meedoen aan de ledenvergadering of de veelgestelde vragen.
Persoonsgegevens
De NBA maakt in het kader van de aanmelding/registratie voor de ledenvergadering en het faciliteren van de stemmingen tijdens de ledenvergadering gebruik van de diensten van een verwerker (LUMI). Met deze partij heeft de NBA afspraken gemaakt over de omgang met persoonsgegevens.
Contact
Heb je een vraag? Stel deze gerust. Wij helpen je graag. Je bereikt ons via 088 - 4960 401 of ledenvergadering@nba.nl.