Voor 2024 heeft COPRO twee protocollen beoordeeld:

  • KiPZ 2024
  • Onderzoeksaanpak opdracht inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden dubbelfinanciering KiPZ met SectorPlanPlus regeling

KiPZ 2024

COPRO heeft het Accountantsprotocol behorend bij de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2020-2024 van het ministerie van VWS beoordeeld.

Dit Accountantsprotocol is op maat gemaakt voor de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2020-2024 en is alleen van toepassing op het subsidiejaar 2024. 

De KiPZ-regeling is verlengd, zodat het jaar 2024 kon dienen als een overgangsjaar in aanloop naar een nieuwe subsidieregeling. 

De regelgeving en overige van belang zijnde documentatie zijn evenals beide Accountantsprotocollen inclusief het te hanteren model voor de controleverklaring te vinden op www.DUS-I.nl.

Het betreft het volgende product, genoemd in de regeling artikel 1: controleverklaring bij financieel verslag. In dit accountantsprotocol worden twee opties gepresenteerd: 

  1. een te hanteren spoor voor de verantwoording op basis van werkelijke kosten (Spoor 1) 
  2. een te hanteren spoor voor de verantwoording op basis van het standaard uurtarief (Spoor 2). 

Het is aan de instelling om te kiezen voor één van deze twee opties

Voor het subsidiejaar 2020-2022 geldt een ander protocol dat beschikbaar is op de website van DUS-I en NBA. (COPRO 20069 D4).

De COPRO is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het protocol. De COPRO heeft het protocol meegelezen, tekstvoorstellen en verduidelijkingen aangebracht.

Oordeel COPRO (25014 A – 12 februari 2025)

In overleg met COPRO zijn een aantal aanpassingen en verduidelijkingen in het protocol aangebracht. COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol KiPZ 2024 uitvoerbaar is en voldoet aan de voorwaarden van de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017.

De COPRO heeft het protocol met de op dat moment geldende wet- en regelgeving beoordeeld. Bij verandering van de wet- en regelgeving behoeft het protocol een update.  

Uitsluitend bij de zorginstellingen die in de selectie vallen vanuit VWS worden door de accountant overeengekomen specifieke werkzaamheden uitgevoerd conform Standaard 4400. VWS zal de in de selectie opgenomen zorginstellingen hiervan op de hoogte brengen door van de selectie item(s) voor de uit te voeren overeengekomen specifieke werkzaamheden het specifieke SPP trajectnummer en hieraan gerelateerde omschrijving van de opleidingsactiviteiten te delen aan de zorginstelling. Voor deze werkzaamheden is een separaat accountantsprotocol opgesteld.

Download

Onderzoeksaanpak KiPZ met samenloop SectorPlanPlus regeling

COPRO heeft het Accountantsprotocollen behorend bij de Onderzoeksaanpak opdracht inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden dubbelfinanciering KiPZ met SectorPlanPlus regeling, addendum bij het protocol KiPZ 2024, beoordeeld. 

Bij SectorPlanPlus vragen aanvragers subsidie aan voor opleidingsactiviteiten per studiejaar en niet per kalenderjaar zoals bij KiPZ. Voor KIPZ 2024 geldt dat sprake is van (mogelijke) samenloop/dubbelfinanciering met SectorPlanPlus voor de periode: 

  1. studiejaar 2023/2024 (voor periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 augustus 2024); en 
  2. studiejaar 2024/2025 (voor periode vanaf 1 september 2024 tot en met 31 december 2024). 

De subsidievaststelling(en) van SPP worden niet zoals bij de KiPZ door de instellingsaccountant gecontroleerd, maar door een accountant die een totaalverantwoording van alle aanvragers in een studiejaar controleert. Het is niet mogelijk voor deze accountant om in de totaalverantwoordingswerkzaamheden vast te stellen dat SPP-subsidie activiteiten niet ook gesubsidieerd worden door de KiPZ. 

De specifiek overeengekomen werkzaamheden, Subsidieregeling KiPZ met betrekking tot dubbelfinanciering met SectorPlanPlus, volgens Standaard 4400, worden uitsluitend uitgevoerd door de accountant van KiPZ aanvragers waarvan een potentiële samenloop/dubbelfinanciering naar aanleiding van een door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna VWS) uitgevoerde data-analyse is vastgesteld. VWS zal de in de selectie opgenomen zorginstellingen hiervan op de hoogte brengen door van de selectie item(s) voor de uit te voeren overeengekomen specifieke werkzaamheden het specifieke SPP trajectnummer en hieraan gerelateerde omschrijving van de opleidingsactiviteiten delen met de zorginstelling.

De COPRO is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het protocol. De COPRO heeft het protocol meegelezen, tekstvoorstellen en verduidelijkingen aangebracht. Daarnaast voorstellen tot aanpassingen geformuleerd met betrekking tot de terminologie voor specifieke werkzaamheden volgens standaard 4400. 

Oordeel COPRO (25014 B – 12 februari 2025)

In overleg met COPRO zijn een aantal aanpassingen en verduidelijkingen in het protocol aangebracht. COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol Onderzoeksaanpak opdracht inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden dubbelfinanciering KiPZ met SectorPlanPlus regeling uitvoerbaar is en voldoet aan de voorwaarden van de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017.

De COPRO heeft het protocol met de op dat moment geldende wet- en regelgeving beoordeeld. Bij verandering van de wet- en regelgeving behoeft het protocol een update

Uitsluitend bij de zorginstellingen die in de selectie vallen vanuit VWS worden door de accountant overeengekomen specifieke werkzaamheden uitgevoerd conform Standaard 4400. VWS zal de in de selectie opgenomen zorginstellingen hiervan op de hoogte brengen door van de selectie item(s) voor de uit te voeren overeengekomen specifieke werkzaamheden het specifieke SPP trajectnummer en hieraan gerelateerde omschrijving van de opleidingsactiviteiten te delen aan de zorginstelling

Download

KiPZ 2023

COPRO heeft de Accountantsprotocollen behorend bij de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2020-2022 van het ministerie van VWS beoordeeld.

Dit Accountantsprotocol is op maat gemaakt voor de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2020-2022 en is alleen van toepassing op het subsidiejaar 2023.

Het betreft het volgende product, genoemd in de regeling artikel 1: controleverklaring bij financieel verslag In dit accountantsprotocol worden twee opties gepresenteerd: een te hanteren spoor voor de verantwoording op basis van werkelijke kosten (Spoor 1) en een te hanteren spoor voor de verantwoording op basis van het standaard uurtarief (Spoor 2). Het is aan de instelling om te kiezen voor één van deze twee opties

Voor het subsidiejaar 2020-2022 geldt een ander protocol dat beschikbaar is op de website van DUS-I en NBA. (Copro 20069D4).

In dit protocol is rekening gehouden met de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017 van de NBA.

Oordeel COPRO (22067 - 15 november 2022)

Copro heeft als oordeel dat het Accountantsprotocol KIPZ 2023 uitvoerbaar is.

Addendum KiPZ 2023 (1 november 2023)

Naar aanleiding van vragen uit het veld, zowel van accountants als organisaties die KiPZ-subsidie ontvangen, is in overleg met het ministerie van VWS een nadere verduidelijking gekomen op het accountantsprotocol KiPZ 2023 inzake controle van verantwoorde uren.  
 
De accountant dient voldoende en geschikte controle informatie te verkrijgen om de juistheid van verantwoorde uren van de deelnemers, interne opleiders en interne adviseurs vast te kunnen stellen. De accountant bepaalt zelf, op basis van onder andere zijn risicoanalyse, hoe hij zijn controle inricht en op welke wijze hij voldoende en geschikte controle informatie verzamelt. Hij zal in dit kader nagaan of de (controle)informatie genoemd in de opties voldoende betrouwbaar is voor het doel van de controle en of deze de vereiste informatie kan geven. Afhankelijk daarvan bepaalt hij of hij aanvullende werkzaamheden dient te verrichten.
 
Bij de uitvoering van zijn controleopdracht kan de accountant gebruik maken van beschikbare informatie zoals bijvoorbeeld rooster- of leer/managementsystemen. Indien er aanwijzingen zijn vanuit de jaarrekeningcontrole of andere onderzoeken dat niet gesteund kan worden op informatie uit deze systemen, dan dient de accountant de betrouwbaarheid van deze informatie vast te stellen.  Hieronder is dit globaal uitgewerkt voor de beschreven opties. De accountant dient per casus vast te stellen of dit toereikend is en of er geen aanvullende werkzaamheden c.q. aanvullend bewijsmateriaal benodigd is/zijn.
 
1. Voor de beschreven optie 1. Indien uren voortkomen uit een (geautomatiseerd) urenregistratiesysteem dient er sprake te zijn van een toetsbaar op orde zijnde beheer van dit registratiesysteem zodat de registratie van tijd en autorisatie te volgen is. Voor de beschreven optie 1 geldt dat indien gebruik gemaakt wordt van presentielijsten is registratie van medewerker zelf niet voldoende en zal ook de opleider zelf de aanwezigheid dienen te bevestigen c.q. zichtbaar te autoriseren.
 
2. Voor de beschreven optie 2. Het gebruik maken van een intern roostersysteem, leer managementsysteem of cursusprogramma/curriculum, of portfolio aansluitend op of blijkend uit LMS geldt dat er sprake is van een toetsbaar op orde zijnde beheer van dit registratiesysteem zodat de registratie van tijd en autorisatie te volgen is.

Download

KiPZ 2020-2022

COPRO heeft het Accountantsprotocol behorend bij de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2020-2022 van het ministerie van VWS beoordeeld (versie januari 2022). Op basis van de ervaringen opgedaan in verslagjaar 2019 blijkt dat de administraties van de ziekenhuizen nog onvoldoende zijn ingericht naar de eisen van de subsidieregeling. Verder zorgde de voorgeschreven accountantscontrole voor veel administratieve lasten. In combinatie met de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van de uitbraak van COVID-19 heeft het ministerie voor 2020-2022 gekozen voor een beoordelingsopdracht in plaats van een controleopdracht. 
Naar het oordeel van COPRO had het meer voor de hand gelegen om voor 2020-2022 te kiezen voor een bestuursverklaring en/of een Standaard 4400N opdracht (overeengekomen specifieke werkzaamheden). Zeker in het huidige tijdsgewricht waarin corona zware druk legt op de ziekenhuizen en hun opleidingssystemen, had een verdere vermindering van de administratieve lastendruk voor de hand gelegen.

Oordeel COPRO (20069D4 - 20 januari 2022)

COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol behorend bij de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2020-2022 uitvoerbaar is onder voorbehoud. Dit voorbehoud heeft niet betrekking op de technische uitvoerbaarheid als zodanig, maar op de economische ondoelmatigheid van het protocol in het huidige tijdsgewricht, mede gelet op de ervaringen opgedaan in verslagjaar 2019. Hoewel een beoordelingsopdracht vanuit het zekerheidsperspectief van het Ministerie begrijpelijk is, beschouwt COPRO een bestuursverklaring en/of een Standaard 4400N opdracht als meer passend.

Download