Kerncompetentie maatschappelijke oriëntatie

De accountant is sensitief voor maatschappelijke ontwikkelingen. De accountant heeft aandacht voor belangrijke signalen uit zowel de eigen omgeving als die van de opdrachtgever.

Bespreekvragen:

•    Wanneer maakte jij echt impact? Hoe voelde dat? 
•    Hoe kijk je naar jouw rol in maatschappelijke context?
•    Hoe zorg jij voor voldoende gevoel bij maatschappelijke ontwikkelingen?

Kerncompetentie leiderschap & verantwoordelijkheid 

De accountant neemt verantwoordelijkheid en legt zo nodig verantwoording af, is betrokken, toont oprechte interesse en geeft het goede voorbeeld. De accountant is zich bewust van de impact van zichzelf en het team op de professionele omgeving.

Bespreekvragen:

•    Welke leider wil jij zijn?
•    Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf en anderen?
•    Wat versta jij onder verantwoordelijkheid nemen? 

Kerncompetentie lerend en reflectief vermogen 

De accountant beschikt over het lerend vermogen om snel nieuwe informatie en vaardigheden eigen te maken, te begrijpen en toe te passen. Hierbij heeft de accountant zowel aandacht voor het verbeteren van zichzelf als het team.

Bespreekvragen: 

•    Hoe organiseer jij feedback? 
•    Bouw jij voldoende reflectie tijd in om te leren? 
•    Hoe zorg jij ervoor dat de kwaliteit op pijl blijft van jezelf en/of je team?

Kerncompetentie multidisciplinair samenwerken 

De accountant kan in verschillende rollen en omstandigheden constructief samenwerken binnen een team of met andere professionals, zowel binnen de keten van accountants als buiten de accountancysector. Een accountant kan relaties opbouwen en vanuit verbinding communiceren en samenwerken en organiseert tegenspraak (gevraagd en ongevraagd).

Bespreekvragen:

•    Wat is belangrijk voor jou in samenwerken?
•    Hoe zorg jij dat iedereen zich gehoord voelt in een team?
•    Hoe organiseer jij tegenspraak voor jezelf?

Kerncompetentie professioneel communicatief 

De accountant communiceert kritisch, helder en overtuigend vanuit vertrouwen en transparantie met de opdrachtgever, werkgever, collega’s, stakeholders en andere professionals. Ook kan een accountant relaties met een opdrachtgever, werkgever, collega’s, teamleden en (andere) stakeholders onderhouden kan adequaat anticiperen op behoeften en verwachtingen en kan de dialoog voeren, effectief luisteren en doorvragen.

Bespreekvragen:

•    Hoe ziet professionele communicatie er voor jou uit? 
•    Hoe belangrijk is aardig gevonden voor jou?
•    Hoe geef jij effectief jouw grenzen aan? Geef eens een voorbeeld.
•    Hoe flexibel ben jij in je communicatie? Hoe kun je (nog) meer impact maken?

Kerncompetentie onderzoekende geest

De accountant heeft een onderzoekende geest. Een onderzoekende geest kenmerkt zich door nieuwsgierigheid, door de gedrevenheid om te doorgronden en voortdurend vragen te stellen en informatie niet zomaar aan te nemen, ongeacht de bron of manier waarop deze is verkregen.

Reflectievragen:

•    Hoe nieuwsgierig ben jij van nature?
•    Welke vragen vind jij lastig om te stellen?
•    Wanneer gaan bij jouw alarm bellen af en wil je meer weten?

Kerncompetentie ethisch handelen 

De accountant moet bovenal vertrouwen wekken, zowel voor de samenleving, de overheid, als voor opdrachtgevers, werkgevers en hun stakeholders. Een accountant is zich altijd bewust van de fundamentele beginselen en past deze toe. Ook herkent een accountant morele vraagstukken, kent het proces van morele besluitvorming en handelt op basis van professionele oordeelsvorming.

Reflectievragen: 

  • Welke dilemma’s ervaar jij in je werk?
  • Hoe ervaar je jouw normenkader ten opzichte van anderen?
  • Hoe zwaar voelt het voor jou om verantwoording af te moeten leggen indien gevraagd (tuchtrecht)?

Kerncompetentie vaktechnische kennis en kunde 

De accountant werkt in een kennisintensieve en snel veranderende omgeving, met voortdurende wijzigingen in onder meer wet- en regelgeving en informatietechnologie (IT). Dit stelt eisen aan de kennis en kunde van de accountant. De accountant onderkent in de beroepsuitoefening de grens van de eigen deskundigheid en schakelt waar nodig andere deskundigen of experts in.



Bespreekvragen:

  • Hoe blijf jij op de hoogte van de laatste wijzigingen?
  • Wanneer schakel jij een expert in?
  • Wat doe jij zodat jij en de teamleden handelen in lijn met de bedoeling van de wet of regelgeving?

Kerncompetentie professionele oordeels- en besluitvorming 

De accountant handelt op basis van professionele oordeels- en besluitvorming. De accountant is alert op het onderkennen van mogelijke afwijkingen en vooroordelen die logisch en objectief redeneren kunnen belemmeren. Een accountant heeft altijd een professioneel kritische instelling om tot zelfstandige oordeelsvorming te komen en kan analytisch en strategisch denken, logisch redeneren en kan daaruit conclusies trekken.

Bespreekvragen:    

  • Zijn checklisten voor jou helpend? Wanneer niet?
  • Wanneer wijk  jij af van de checklist vanwege jouw professionele oordeel?
  • Welk moment van het proces/werkzaamheden neem je even een afstand om te reflecteren op juistheid van je oordeel?

Over prestatie en ambitie 

Niet zozeer een kerncompetentie maar wel interessant en nuttig materiaal om te bekijken en te bespreken met je team. Onderwerpen die direct invloed hebben op het functioneren van een team en bijdragen aan het behoud van medewerkers voor je organisatie. Onderstaande fragmenten gaan over ambitie en presteren, werkdruk, deadlines, promotie en de ‘rat race’. Bestaat het systeem van up-or-out? En hoe ga je daar als accountant mee om? 

Bespreekvragen:

  • Welke ambitie heb jij?
  • Wat vind je belangrijk in je werk?
  • Hoe ga jij om met de werkdruk?

Over omgaan met generatieverschillen

Niet zozeer een kerncompetentie maar wel interessant en nuttig materiaal om te bekijken en te bespreken met je team. Onderwerpen die direct invloed hebben op het functioneren van een team en bijdragen aan het behoud van medewerkers voor je organisatie.

Als accountant werk je zelden alleen. In deze fragmenten zoemen we in op de verschillen én overeenkomsten tussen generaties. Hoe ga je om om met deze verschillen op de werkvloer? Benutten we voldoende de talenten van iedereen?

Bespreekvragen: 

  • Wat doe jij anders dan je (oudere) collega?
  • Wat heb jij nodig om je talenten in te zetten?
  • Wat kun jij leren van anderen?