
Campagne ‘Nederland rekent op zijn accountants’ 2021–2022
Op 16 augustus 2021 startte de NBA, samen met bureau Verheul, een vervolg op de campagne ‘Nederland rekent op zijn accountants’van 2019-20. Deze editie richtte zich op de meerwaarde van accountants voor het mkb.
Meer dan alleen cijfers
De campagne benadrukte dat accountants meer doen dan boekhouding, belastingaangiften en jaarrekeningen. Of je nu een start-up bent of een familiebedrijf runt, lokaal of internationaal werkt, wilt groeien of juist opvolging zoekt: als ondernemer heb je behoefte aan deskundig advies en een kritische blik. De accountant is daarbij een waardevolle sparringpartner.
Echte verhalen uit de praktijk
Voor de campagne zijn geen acteurs ingezet, maar ondernemers met hun eigen accountant. In landelijke media en vakbladen verschenen advertenties over uiteenlopende thema’s waarin accountants hun rol laten zien. Ook op de radio was de campagne te horen, onder meer op NPO Radio 1 en 2, Skyradio, 538, Radio Veronica en BNR Nieuwsradio. In september, oktober en november verschenen advertenties in het Financieele Dagblad. Daarnaast is gebruikgemaakt van branded content, outdoorreclame en advertenties in vakbladen.
Informatie en middelen
Op de campagnewebsite nba.nl/rekentop (actief tot september 2023) stond praktische informatie over de rol van accountants voor ondernemers. Voor mkb-accountants was er een toolkit beschikbaar. Daarmee konden zij zelf advertenties, banners en content voor sociale media maken, voorzien van hun eigen naam en logo. Ook was er een gevelbord te bestellen in de stijl van de campagne.
Video's van praktijkcases
Hieronder zie je de campagnevideo's met uitleg over wat een accountant voor je kan betekenen en video's van de praktijkcases in het mkb. De video's laten zien waarom je een accountant nodig hebt als ondernemer en waar de accountant een ondernemer mee kan helpen. Deze video's zijn vormden een onderdeel van de socialmediacampagne.