
Interview met Erwin Ooijevaar
‘Kies niet de weg van de minste weerstand’
Een perfectionist noemt Erwin Ooijevaar zichzelf. De assistent accountant bij Accountantskantoor Hoff rondde afgelopen zomer zijn praktijkopleiding tot AA accountant af. Toch was hij verrast door de volmaakte score voor zijn slotexamen: een 10. ‘Ik stond met mijn oren te klapperen’.
Acht jaar geleden stond Erwin Ooijevaar op een kruispunt in zijn carrière. Hij werkte als financieel adviseur particulieren bij een bank. Het werk beviel goed – ‘ik vind het leuk om mensen te helpen en complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen´ – maar die rol werd bij iedere reorganisatie kleiner met minder vrijheid. ‘Ik vroeg mij zelf af: wat is nu een omgeving waar ik wel cijfermatig en met de klant bezig kan zijn? Het vak van accountant sprak mij aan en dan vooral AA accountant. Dan ben je echt de sparringpartner van de ondernemer.’ Toch was het geen makkelijke beslissing. ‘Je geeft wel wat op qua zekerheid. Ik werkte al vijf jaar bij de bank. Het was een sprong in het diepe.’
Broekie
Het zou geen eenvoudige switch worden. Ooijevaar had HBO Commerciële economie gestudeerd. Daarom moest hij eerst een schakelprogramma volgen om op het niveau van HBO Accountancy te komen. Op zijn 28-ste begon hij bij zijn nieuwe werkgever: Accountantskantoor Hoff. ´De eerste paar maanden dacht ik: waar ben ik aan begonnen? Je moet alles leren. Er is geen routine. Je voelt je weer een broekie. Ik begon met een driedaagse introductiecursus Basiskennis Boekhouden. Dat was hard nodig. Ik wist wat debet en credit was maar dan hield het wel op.’
Na het schakelprogramma volgde hij in 2022 de geïntegreerde post bachelor opleiding AA Accountancy. Een pittig traject, vond Ooijevaar. ‘Je moet ineens veel meer ballen in de lucht houden. Naast de modules heb je opdrachten, mondelinge examens, jaarplannen en jaarrapportages. En sommige vakgebieden zoals ICAIS (internal control accounting information systems) waren nieuw voor mij. Die opdrachten kostten mij veel tijd. Ik ben perfectionistisch. Soms zat ik eerst twee uur te lezen voor ik op gang kwam en ik herschreef ook vaak teksten. Dat werd wel opgemerkt. Een docent complimenteerde mij met mijn uitgebreide en duidelijke verslagen.’
Nerveus
Eind augustus had hij zijn slotexamen. ‘Daar was ik wel nerveus over. Je presentatie en het deel waarin je vertelt over drie uitgevoerde opdrachten kan je voorbereiden maar je weet niet wat ze verder vragen over je portfolio. Ik heb alle verslagen doorgenomen en van ieder verslag in bullets de kern opgeschreven. Ook had ik de wetgeving die van toepassing is er nog eens op nageslagen.’
Terugkijkend denkt hij dat de grondige voorbereiding de doorslag heeft gegeven voor de goede beoordeling. ‘Ik had de introductie van mijn presentatie persoonlijk gemaakt aan de hand van drie foto’s. Een foto waarop ik vrijwilligerswerk in Zuid Afrika deed, een waarop ik actief was als marathonschaatser en een foto van mij als medewerker van de bank. Met die foto’s wilde ik laten zien wie ik ben en hoe mijn gedrevenheid heeft geholpen bij mijn ambitie om accountant te worden. Ik merkte dat die insteek aansloeg. Ook toen ik bij het deel van de opdrachten kwam bleef ik in de lead. Ik was veel aan het woord en vertelde enthousiast over de opdrachten die ik had uitgevoerd. Het was heel prettig dat ik zelf kon uitweiden over de wetgeving en de examinatoren mijn betoog volgden. Als je zelf weinig tekst hebt krijg je eerder lastige vragen.’ Dat hij na afloop een 10 kreeg voor zijn slotexamen kwam evengoed als een totale verrassing. ‘Ik stond met mijn oren te klapperen. Ik dankte het hoge cijfer aan het feit dat ik overal een duidelijk antwoord op gaf en het goed kon motiveren. Er was niets op aan te merken.’
Trigger jezelf
Heeft hij een tip voor andere studenten? ‘Het meest voor de hand liggende advies is je werk niet uit te stellen. Als je achterop raakt wordt het alleen maar lastiger. Een andere tip is niet de weg van de minste weerstand te kiezen. Daag jezelf uit. Een adviesopdracht kun je fictief op afstand uitvoeren maar het is veel leuker en uitdagender om het initiatief te nemen om met de klant in gesprek te gaan en hem op te zoeken. Dat is spannender maar het geeft veel meer voldoening.’