'Het loont om je best te doen'

De rol van praktijkbegeleider past hem als een handschoen. Niet alleen omdat hij het leuk vindt om mensen te helpen, maar ook omdat hij de ideale ervaringsdeskundige is. "Nadat ik in 2017 in dienst kwam bij Qconcepts was ik binnen ons kantoor een van de eersten die met de praktijkopleiding nieuwe stijl aan de slag ging. Er was een dik handboek maar we moesten het wiel nog uitvinden. Samen met een collega heb ik een stappenplan gemaakt en dat in een Excel gezet. Het is een soort checklist. Wie moet je bijvoorbeeld wanneer benaderen? Toen ik eenmaal een jaar RA was vond ik het niet meer dan logisch om praktijkbegeleider te worden."

Luisteren

Binnen het kantoor in Den Bosch is hij een van de vier praktijkbegeleiders. Smits: "Omdat de anderen nog de oude praktijkopleiding hebben gedaan komen mensen met vragen toch al snel bij mij uit. Wat moet je bijvoorbeeld regelen als je verandert van werkgever terwijl je al met de praktijkopleiding bent gestart? Dat vinden veel mensen ingewikkeld. Ik begeleid zes trainees. Dat gaat prima. Sommige praktijkbegeleiders willen niet meer dan twee trainees begeleiden maar ik heb gemerkt dat het minder moeite kost naarmate je meer mensen begeleid. Het beoordelen van de verslagen gaat sneller. Je hoeft niet meer steeds die checklist erbij te pakken. En omdat sommige trainees ook in mijn team zitten is het eenvoudig om ze te begeleiden. Ik merk dat ze goed naar mij luisteren. Mijn leeftijd helpt. Ik ben 29 jaar en kan mij makkelijk in hen verplaatsen omdat ik die opleiding zelf net gedaan heb. Dat voordeel mis je als je langer in het vak zit. Misschien heeft een goede praktijkbegeleider wel een houdbaarheidsdatum."

Streng

Wanneer doet hij zijn werk goed? Smits: "Het formele antwoord is: als de beoordelaar van de NBA mij volgt in mijn oordeel over een verslag. Het is niet erg als het eens een keer afwijkt. Soms gebeurt het dat de externe beoordelaar vindt dat een dilemma niet goed genoeg is uitgewerkt. Zoiets kan gebeuren als je in je rol als praktijkbegeleider te dicht op het onderwerp zit. Je kent alle details van zo'n dilemma al terwijl de beoordelaar alle context uit die tekst moet halen. Maar ik doe mijn werk ook goed als de trainee enthousiast is. Enthousiasme is belangrijk. Je moet mensen motiveren. Soms zien trainees de praktijkopleiding te veel als een corvee. Dat is een valkuil. Dan werken ze hun verslagen simpel uit. Dat wreekt zich als je examen moet doen. Die verslagen zijn het enige wat de examinator van je ziet. Het is lastig je professionaliteit aan te tonen aan de hand van een mager verslag. Dat ondervond ik zelf ook. Toen de examinator na drie jaar praktijkopleiding over mijn eerste verslag vragen ging stellen dacht ik: dat had ik zorgvuldiger op kunnen schrijven. Daarom ben ik streng als ik zie dat iemand de kantjes eraf loopt. Het loont om je best te doen."

"In mijn vrije tijd ben ik duikinstructeur. Dan doe ik eigenlijk hetzelfde. Ondanks de verschillen - als duikinstructeur heb je te maken met heel verschillende mensen, accountants zijn allemaal hoog opgeleid – zijn er vooral overeenkomsten. Mensen die voor het eerst gaan duiken zijn gespannen. Trainees zijn minstens zo zenuwachtig voor hun examen. In beide gevallen help je ze door ze goed voor te bereiden."