Het consortium heeft het Nederlandse product Fairphone als case study gebruikt om praktische handvatten te ontwikkelen die vanaf nu open-source beschikbaar zijn. Een van de veelbelovendste circulaire bedrijfsmodellen is volgens het consortium het Product as-a-Service model. Dit model richt zich op gebruik en service in plaats van op bezit van het product zelf. Bedrijven blijven eigenaar van hun producten en worden zo gestimuleerd om hoogwaardige en duurzame producten te maken, terwijl klanten gebruik maken van het product zonder verantwoordelijk te zijn voor het onderhoud.

Financiering

"Helaas lukt het bedrijven die streven naar het implementeren van Product-as-a-Service modellen vaak nog steeds niet om op één lijn te komen met financiers en vice-versa. Een van de oorzaken hiervan is dat het zeer complex is om een financieel model te maken voor dit type bedrijfsmodellen. Vooral wanneer het om producten gaat waarvan componenten oneindig kunnen worden hergebruikt. Bedrijven hebben vaak niet de expertise om financiers te voorzien van de financiële gevolgen van een dergelijk circulair bedrijfsmodel, waardoor ze niet in staat zijn hen te overtuigen om te financieren", aldus het consortium.

Het ontbreken van een proof of concept van het businessmodel zorgt ervoor dat financiers de risico's lastig in kunnen schatten en zij daarom aarzelen om de sprong te wagen. Daarnaast zijn de huidige financierings-, contractuele- en boekhoudkundige normen volgens het consortium niet geschikt om risico's en kansen eerlijk te interpreteren. "Maar als niemand in het diepe springt en deze innovatieve bedrijfsmodellen financiert, zal er nooit een benchmark gecreëerd worden waardoor het makkelijker wordt dit type circulaire modellen te financieren."

Praktische handvatten

Om de impasse te doorbreken is het consortium begonnen met financiers en circulaire ondernemers dichter bij elkaar te brengen met behulp van praktische handvatten. Daarbij werden, met Fairphone als voorbeeld, templates voor contracten en een cashflowtool ontwikkeld. "Dit biedt Product-as-a-Service bedrijven alle basiskennis om financiers te kunnen overtuigen", aldus het consortium.

Fairphone

De Fairphone is een telefoon waarvan consumenten zelf gemakkelijk de hardware kunnen upgraden. Hierdoor gaat de telefoon veel langer mee dan andere telefoons. Het idee achter de Fairphone-service is echter dat je als het ware een abonnement krijgt waardoor je altijd een telefoon hebt, die continu wordt geüpgraded. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf gebaat is bij het produceren van een veel duurzamere telefoon.

Om een financierbaar model voor de Fairphone-service te realiseren, heeft het consortium een blauwdruk gecreëerd voor hun bedrijfsmodel. "Door het creëren van juridische templates, een circulair servicecontract en een financiële cashflowtool heeft de groep bewezen dat de kloof tussen de bedrijven en financiers veel kleiner is dan aanvankelijk werd gedacht. Een van de uitkomsten was een cashflow-projectie van vijf jaar die financiers in staat stelt om de voordelen en risico's van hun investering goed in te kunnen schatten." Fairphone onderzoekt nu de mogelijkheden om een pilotproject te starten om 's werelds eerste circulaire Fairphone-service voor bedrijven aan te bieden.