Mkb-ondernemers hebben steeds meer behoefte aan actuele (stuur)informatie. Zij willen immers niet terugkijken (op basis van de jaarrekening), maar hun beslissingen baseren op actuele informatie. Deze informatie komt steeds meer geautomatiseerd tot stand. Het is onze taak als accountant om de cijfers te analyseren, te interpreteren en te vertalen voor de klant. Om een sparringpartner/coach te zijn voor onze klanten. Meer aandacht dus voor de adviesfunctie.

Toch zijn voor deze werkzaamheden geen normen opgesteld, terwijl de klant rekent op dezelfde kwaliteit van deze werkzaamheden. De klant en het maatschappelijk verkeer maken immers geen onderscheid in de kwaliteit van de verschillende soorten dienstverlening. Het moet allemaal 'goed' zijn. 

Daarom heeft de Commissie MKB NEMACC gevraagd onderzoek te doen naar handvatten om de kwaliteit van adviesopdrachten te borgen. Niet om te komen tot nog meer regelgeving (de handvatten zijn immers geen regelgeving, maar hulpmiddelen voor de mkb-accountant), wel om te komen tot geborgde kwaliteit. En daarmee tot het behoud van het vertrouwen in de mkb-accountant, ook in de toekomst.

Download NEMACC-onderzoek