Protocollen ministerie van BZK
Dit overzicht betreft door COPRO beoordeelde controleprotocollen en daarmee verband houdende documentatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Op deze pagina
Controleprotocol WNT 2023
De COPRO heeft kennisgenomen van het feit dat het Controleprotocol WNT 2023 door het Ministerie van BZK is gepubliceerd. Het controleprotocol WNT 2023 is zonder de gebruikelijke COPRO-beoordeling gepubliceerd.
Wij zien dat ten opzichte van het Controleprotocol WNT 2022 geen tot beperkte wijzigingen en verduidelijkingen zijn doorgevoerd met betrekking tot de in 2022 vastgestelde groepsverantwoordingsproblematiek. Het controleprotocol WNT 2023 is niet aangepast op de wijziging ter verduidelijking, onder meer voor wat betreft het normenkader, de identificatie van bezoldigingscomponenten, de deeltijdfactor en de administratieve lasten maar ook het effect op financiering binnen groepsstructuren.
Oordeel COPRO (23020 - 13 september 2023)
In zijn algemeenheid heeft de COPRO als oordeel dat het protocol 2023 en de eraan ten grondslag liggende WNT-regelgeving als economisch onverantwoord aangemerkt moeten worden.
Het protocol valt in feite alleen nog door WNT-specialisten uit te voeren, terwijl de controle in veel gevallen tot onevenredige administratieve en controlelasten leidt (bijvoorbeeld in de sectoren zorg en onderwijs). De COPRO verwijst hiervoor naar het WNT standpunt van de NBA en het oordeel over het controleprotocol WNT 2022.
Daarnaast constateert de COPRO dat de wet- en regelgeving op het gebied van groepsverantwoording en intra-groep-detachering in 2023 niet is gewijzigd en het controleprotocol WNT ook niet is aangepast op dit onderdeel. Dit leidt ertoe dat ook voor 2023 sprake is van knelpunten in de verantwoording en controle van de WNT-gegevens bij Groepsverantwoordingen. De COPRO acht het protocol uitvoerbaar onder voorbehoud van de toetspunten zoals opgenomen in de paragraaf Groepsverantwoording (werkzaamheid 26 a t/m d van het protocol) en het bezoldigingsbegrip in de situatie van intra-groep-detachering, totdat duidelijkheid (in de vorm van overgangsbepalingen en handreikingen) ontstaat over de toepassing van artikel 5c, derde lid, van de Uitvoeringsregeling WNT en de invulling van het bezoldigingsbegrip in de situatie van intra-groep-detachering.
Laatste stand van zaken WNT 2023
- Alert 47 - Wet Normering Topinkomens (WNT): invloed intragroepdetachering op de verantwoording en controle
- Aankondiging NBA-audit alert bij de WNT (februari 2024)
- Update overleg NBA en BZK over de WNT 2023 (januari 2024)
- Update overleg NBA en BZK over de WNT 2023 (december 2023)
- Notitie Werkgroep WNT inzake groepsverantwoordingsproblematiek (mei 2023)
Download
Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 voor het verslagjaar 2023
De COPRO heeft het Accountantsprotocol van het ministerie van BZK van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 voor het verslagjaar 2023 beoordeeld. Aan de hand van deze set richtlijnen moeten accountants de jaarrekening en verantwoordingsinformatie (dVi) van woningcorporaties controleren. Het protocol vormt als Bijlage 4 onderdeel van de Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (RTIV) en is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het Ministerie van BZK, de Autoriteit woningcorporaties (AW), Aedes, de NBA Sectorcommissie Woningcorporaties en COPRO.
De Autoriteit woningcorporaties (AW) steunt bij het uitvoeren van de toezichtstaken op de controlewerkzaamheden van de accountants bij woningcorporaties. Het accountantsprotocol beschrijft de minimale werkzaamheden van de accountants bij woningcorporaties voor het verslagjaar 2023.
Oordeel Copro (23014 / 13 september 2023)
COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol van het ministerie van BZK van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 voor het verslagjaar 2023 uitvoerbaar is en voldoet aan de voorwaarden van de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017.
De huidige instructie rondom het verwerken en nader toelichten van afrondingsverschillen levert interpretatiemogelijkheden op voor accountants. Derhalve adviseert de COPRO in het protocol 2024 op te nemen of het concreet benoemen of afronden wel of niet is toegestaan.
COPRO is van mening dat het toestaan van afronding bijdraagt aan eenduidige manier van werken en zorgt voor minder administratieve lasten voor corporaties en de accountants.
Aanvullende informatie inzake WNT-verantwoording in de dVi 2023
In 2023 is er een wijziging geweest in dVi onderdeel 5.3 ten aanzien van de WNT. De tekst in het accountantsprotocol zelf is vrijwel ongewijzigd, echter het gegevensmodel (controle-object) is hierbij aangepast. In de afgelopen jaren werd de volledige WNT-tabel overgenomen uit de jaarrekening. In de nieuwe versie wordt gevraagd of 'de toegelaten instelling voldoet aan de vigerende bepalingen bij en krachtens de WNT'
De uitvraag met betrekking tot de WNT-verantwoording in de dVi 2023 is gereduceerd ten opzichte van de dVi 2022. Deze reductie draagt bij aan het verder verminderen van de administratieve lasten voor de sector en vereenvoudigt de accountantscontrole op de dVi. In het gegevensmodel van de dVi 2023 zijn de volgende vraagpunten opgenomen
1. Het toepasselijke bezoldigingsmaximum voor toegelaten de instelling
2. Voldoet de toegelaten instelling in het verslagjaar aan de vigerende bepalingen bij en krachtens de WNT?
Naar aanleiding van vragen van accountants over punt 2 heeft een onderhoud plaats gevonden tussen de AW en de COPRO. Zodat duidelijkheid bestaat over de reikwijdte van de vraagstelling in de dVi.
De corporatie vult ”ja” bij vraag 2 in als de accountant de WNT-bezoldiging tijdens de jaarrekeningcontrole heeft gecontroleerd en met betrekking tot de WNT een goedkeurende controleverklaring ten aanzien van de WNT is verstrekt en “nee” indien de accountant geen goedkeurende verklaring voor wat betreft de WNT heeft verstrekt en een melding heeft ingediend bij BZK.
Accountantsprotocol RTIV 2022
De COPRO heeft het Accountantsprotocol van het ministerie van BZK van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 voor het verslagjaar 2022 beoordeeld. Aan de hand van deze set richtlijnen moeten accountants de jaarrekening en verantwoordingsinformatie (dVi) van woningcorporaties controleren. Het protocol vormt als Bijlage 4 onderdeel van de Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (RTIV) en is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het Ministerie van BZK, de Autoriteit wonincorporaties (Aw), Aedes, de NBA Sectorcommissie Woningcorporaties en COPRO.
Een en ander past ook in het Convenant Verbeteren Informatievoorziening Woningcorporatiesector dat het Ministerie, Aw, Aedes en WSW in december 2017 hebben afgesloten. Het convenant bevat afspraken om de kwaliteit van de verantwoordings- en prognose informatie (dVi en dPi) te verbeteren en de uitwisseling van deze informatie efficiënter te laten verlopen.
Oordeel COPRO (22028/14 september 2022)
COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol van het ministerie van BZK van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 voor het verslagjaar 2022 uitvoerbaar is en voldoet aan de voorwaarden van de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017.
Controleprotocol WNT 2022
COPRO heeft de Regeling controleprotocol WNT 2022 van het Ministerie van BZK beoordeeld. De regeling bevat het controleprotocol voor de accountantscontrole op de naleving van de Wet normering topinkomens (WNT) met betrekking tot het verantwoordingsjaar 2022.
Oordeel COPRO (22029/30 november 2022)
COPRO heeft als eindoordeel dat het Controleprotocol WNT 2022 op zichzelf genomen vaktechnisch uitvoerbaar is, maar het protocol en de eraan ten grondslag liggende WNT-regelgeving als economisch onverantwoord aangemerkt moeten worden. Het protocol valt in feite alleen nog door WNT-specialisten uit te voeren, terwijl de controle in veel gevallen tot onevenredige administratieve en controlelasten leidt (bijvoorbeeld in de sectoren zorg en onderwijs). COPRO verwijst hiervoor naar het WNT standpunt van de NBA. Daarom acht COPRO het protocol uitvoerbaar onder voorbehoud.
In aanvulling op dit voorbehoud maakt COPRO een voorbehoud voor de toetspunten zoals opgenomen in de paragraaf Groepsverantwoording (werkzaamheid 26 a t/m d van het protocol), totdat duidelijkheid (in de vorm van overgangsbepalingen en handreikingen) ontstaat over de toepassing van artikel 5c, derde lid, van de Uitvoeringsregeling WNT.
Accountantsprotocol RTIV 2021
COPRO heeft Accountantsprotocol Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (verslagjaar 2021) beoordeeld dat als Bijlage 4 onderdeel vormt de Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (RTIV).
Blauwe Brigade
Het protocol is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het Ministerie van BZK, de Autoriteit wonen (Aw), Aedes, de NBA Stuurgroep Woningcorporaties en COPRO. Ten opzichte van 2019 is het protocol slechts beperkt gewijzigd. Meer informatie valt te lezen in het nieuwsbericht op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Oordeel COPRO
COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (verslagjaar 2021) uitvoerbaar is en voldoet aan de voorwaarden van de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017.
Rectificatie
In rubriek 3.2 van het protocol is per abuis verwezen naar een verouderde versie van vragen en antwoorden over derivaten. De juiste versie is van 24 september 2021. Deze is hier te vinden. Ook is in rubriek 3.2 ten onrechte verwezen naar de vragen en antwoorden over beleggingen, aangezien de accountantscontrole op dit onderdeel in verslagjaar 2021 is vervallen.
Controleprotocol WNT 2021
COPRO heeft de Regeling controleprotocol WNT 2021 van het Ministerie van BZK beoordeeld. De regeling bevat het controleprotocol voor de accountantscontrole op de naleving van de Wet normering topinkomens (WNT) met betrekking tot het verantwoordingsjaar 2021.
Oordeel COPRO
COPRO heeft opnieuw als eindoordeel dat het Controleprotocol WNT 2021 op zichzelf genomen vaktechnisch uitvoerbaar is, maar het protocol en de eraan ten grondslag liggende WNT-regelgeving als economisch onverantwoord aangemerkt moeten worden. Het protocol valt in feite alleen nog door WNT-specialisten uit te voeren, terwijl de controle in veel gevallen tot onevenredige administratieve en controlelasten leidt (bijvoorbeeld in de sectoren zorg en onderwijs). Ook uit de reviews die door de Audit Dienst Rijk (ADR) op accountantsdossiers worden uitgevoerd blijkt de ingewikkeldheid van de materie. Daarom acht COPRO het protocol uitvoerbaar onder voorbehoud.
Voor de bijbehorende kanttekeningen verwijst COPRO naar haar eerdere eindoordelen over de Controleprotocollen WNT 2018 - 2020. COPRO constateert dat haar advies om reeds vanaf 2019 de WNT-verantwoording te vereenvoudigen en werkzaamheden van de accountant in het controleprotocol WNT dienovereenkomstig te beperken tot concrete en eenduidige toetspunten, nog steeds niet is opgevolgd.
WNT-wetsevaluatie
In december 2020 is de tweede wetsevaluatie van de WNT afgerond. De NBA heeft hieraan een bijdrage geleverd. In deze bijdrage roept de NBA de politiek op om de WNT-regelgeving nadrukkelijk te vereenvoudigen, de maatschappelijke kosten ervan terug te dringen, een baten/lasten-analyse op basis van potentiële risico's uit te voeren en te zoeken naar alternatieve beheersingsinstrumenten.
De Minister van BZK heeft op 15 december 2020 een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de uitkomsten van de wetsevaluatie. Daarin concludeert de Minister dat de doelmatigheid van de WNT voor WNT-instellingen voor verbetering vatbaar is. Het algemene beeld is dat de administratieve lasten die voortvloeien uit de WNT –informatieverplichtingen en inhoudelijke verplichtingen – door WNT-instellingen en accountants als hoog worden ervaren. De WNT wordt gezien als een complexe wet met veel aandacht voor het voorkomen van wetsontwijking. Dit heeft geresulteerd in lastig te doorgronden wet- en regelgeving, een aanzienlijke verantwoordingsplicht en als gevolg daarvan relatief hoge administratieve lasten voor WNT-instellingen.
De Minister gaat graag met de Kamer in overleg in welke mate deze evaluatie aanleiding geeft voor wijziging van wet- en regelgeving. COPRO benadrukt in dit kader het belang van vereenvoudiging van de WNT verantwoording en controle en daarmee de verlaging van de administratieve en controlelasten voor WNT-instellingen.
Accountantsprotocol RTIV 2020
COPRO heeft Accountantsprotocol Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (verslagjaar 2020) beoordeeld dat als Bijlage 4 onderdeel vormt de Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (RTIV).
Blauwe Brigade
Het protocol is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het Ministerie van BZK, de Autoriteit wonen (Aw), Aedes, de NBA Stuurgroep Woningcorporaties en COPRO. Ten opzichte van 2019 is het protocol slechts beperkt gewijzigd. Meer informatie valt te lezen in het nieuwsbericht op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Oordeel COPRO
COPRO heeft als eindoordeel dat het Accountantsprotocol Regeling Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting 2015 (verslagjaar 2020) uitvoerbaar is en voldoet aan de voorwaarden van de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen 2017.
Controleprotocol WNT 2020
COPRO heeft de Regeling controleprotocol WNT 2020 van het Ministerie van BZK beoordeeld. De regeling bevat het controleprotocol voor de accountantscontrole op de naleving van de Wet normering topinkomens (WNT) met betrekking tot het verantwoordingsjaar 2020.
Oordeel COPRO
COPRO heeft opnieuw als eindoordeel dat het Controleprotocol WNT 2020 op zichzelf genomen vaktechnisch uitvoerbaar is, maar het protocol en de eraan ten grondslag liggende WNT-regelgeving als economisch onverantwoord aangemerkt moeten worden. Het protocol valt in feite alleen nog door WNT-specialisten uit te voeren, terwijl de controle in veel gevallen tot onevenredige administratieve en controlelasten leidt (bijvoorbeeld in de sectoren zorg en onderwijs). Ook uit de reviews die door de Audit Dienst Rijk (ADR) op accountantsdossiers worden uitgevoerd blijkt de ingewikkeldheid van de materie. Daarom acht COPRO het protocol uitvoerbaar onder voorbehoud.
Voor de bijbehorende kanttekeningen verwijst COPRO naar haar eindoordeel over het Controleprotocol WNT 2018 en 2019. COPRO constateert dat haar advies om reeds vanaf 2019 de WNT-verantwoording te vereenvoudigen en werkzaamheden van de accountant in het controleprotocol WNT dienovereenkomstig te beperken tot concrete en eenduidige toetspunten, niet is opgevolgd. Ondanks de lopende wetsevaluatie van de WNT is het protocol voor 2020 uitgebreid met extra werkzaamheden op basis van aangepaste regelgeving.
WNT-wetsevaluatie
Op dit moment loopt de tweede wetsevaluatie van de WNT. De NBA heeft hieraan reeds een bijdrage geleverd. In deze bijdrage roept de NBA de politiek op om de WNT-regelgeving nadrukkelijk te vereenvoudigen, de maatschappelijke kosten ervan terug te dringen, een baten/lasten-analyse op basis van potentiële risico's uit te voeren en te zoeken naar alternatieve beheersingsinstrumenten.
Recent voerde het Ministerie in samenwerking met de NBA ook een doelmatigheidsonderzoek onder accountants uit. Ook daaruit bleek de ingewikkeldheid van de regelgeving en de controle daarvan door accountant.
Download
Controleprotocol WNT 2019
COPRO heeft de Regeling controleprotocol WNT 2019 van het Ministerie van BZK beoordeeld. De regeling bevat het controleprotocol voor de accountantscontrole op de naleving van de Wet normering topinkomens (WNT) met betrekking tot het verantwoordingsjaar 2019.
Oordeel COPRO
COPRO heeft als eindoordeel dat het Controleprotocol WNT 2019 op zichzelf genomen vaktechnisch uitvoerbaar is, maar het protocol en de eraan ten grondslag liggende WNT-regelgeving als economisch onverantwoord aangemerkt moeten worden. Het protocol valt in feite alleen nog door WNT-specialisten uit te voeren, terwijl de controle in veel gevallen tot onevenredige administratieve en controlelasten leidt (bijvoorbeeld in de sectoren zorg en onderwijs). Ook uit de reviews die door de Audit Dienst Rijk (ADR) op accountantsdossiers worden uitgevoerd blijkt de ingewikkeldheid van de materie. Daarom acht COPRO het protocol uitvoerbaar onder voorbehoud
Voor de bijbehorende kanttekeningen verwijst COPRO naar haar eindoordeel over het Controleprotocol WNT 2018. COPRO constateert dat haar advies om reeds vanaf 2019 de WNT-verantwoording te vereenvoudigen en werkzaamheden van de accountant in het controleprotocol WNT dienovereenkomstig te beperken tot concrete en eenduidige toetspunten, niet is opgevolgd. Het is nu wachten op de uitkomsten van de Tweede Wetsevaluatie WNT. Hierbij worden ook accountants betrokken. De NBA werkgroep WNT zal tijdens deze evaluatie voorstellen doen ter vereenvoudiging van de WNT en de controle op de naleving van de WNT.