Arbeidsmarktcampagne NBA Impact Challenge

Het accountantsberoep worstelt met een toenemende vraag aan personeel en schaarste in het aanbod. De arbeidsmarktcampagne NBA Impact Challenge draagt bij aan de kennis bij scholieren en studenten over het accountantsberoep en zorgt voor een grotere instroom in de opleiding tot accountant. 

De arbeidsmarktcampagne is gericht op havo/vwo-scholieren bovenbouw en eerste- en tweedejaars hbo-/wo-studenten in financieel-economische studierichtingen.

De NBA Impact Challenge is onderdeel van de NBA-campagne 'Nederland rekent op zijn accountants' en loopt van september tot december.

Zelf het beroep ervaren

Tijdens deze challenge kruipen scholieren en studenten in de rol van accountant, met als doel zelf te ervaren wat het beroep van accountant inhoudt. Ze worden door NBA-ambassadeurs gecoacht en beoordeeld. De beste teams worden uiteindelijk uitgenodigd voor de landelijke finale.

Samenwerking

De NBA zet de Impact Challenge sinds het najaar van 2020 in om jongeren te informeren over het accountantsberoep en de opleiding tot accountant. Hierin werkt de NBA samen met kantoren, onderwijs, NBA-ambassadeurs en campagnebureau Soapbox. Meer over de NBA Impact Challenge vind je op de campagnepagina. In het schooljaar 2021-2022 namen zo’n 2500 scholieren en studenten deel aan de campagne, die eindigde met een finale op 27 januari 2022.

Nieuwe challenge 2022-2023

Twee jaar geleden speelde een dj de hoofdrol in de challenge, afgelopen jaar ging de case over een tweeling met een webshop, die samen duurzame schoenen produceren en daarbij tegen allerlei praktische vragen aanlopen. De scholieren en studenten geven als accountants advies over hoe ze de verschillende vraagstukken kunnen aanpakken. Momenteel zijn de voorbereidingen voor een nieuwe challenge voor het studiejaar 2022-2023 in volle gang.

Meer weten?

Meer weten over de NBA Impact Challenge? Neem contact op met Judith Lieverse (j.lieverse@nba.nl).

Nieuws over de NBA Impact Challenge