De NBA Impact Challenge, de campagne van de NBA om meer scholieren en studenten enthousiast te maken voor het accountantsvak, loopt inmiddels drie jaar en het aantal scholen dat deelneemt stijgt. Met behulp van inmiddels 100 NBA-ambassadeurs (leden en aspirant-leden) wordt tijdens gastlessen gewerkt aan praktijkcases. Dit jaar draait de praktijkcase om twee jonge ondernemers met hun koffiebar ‘Nossa Barrista’.
Finale
Op 9 februari vindt de live finale van de Impact Challenge van dit schooljaar plaats bij de NBA in Amsterdam. Daarvoor zijn op basis van de resultaten tijdens de voorronden en de gastlessen uiteindelijk zes scholenteams overgebleven.
In de categorie havo zijn dat Lyceum de Grundel uit Hengelo en het Dalton College uit Alkmaar, bij de vwo-scholen het Zwijsen College uit Veghel en de Gomarus Scholengemeenschap uit Gorinchem. Vanuit het hoger onderwijs doen teams mee van de Hogeschool Windesheim Zwolle en de Universiteit Groningen.
In aanloop naar de finaledag gaan de teams in samenwerking met NBA-ambassadeurs aan de slag met een nieuw vraagstuk voor die finale. Op 9 februari strijden zij, met het geven van een pitch voor een deskundige jury en het beantwoorden van vragen, om de winst.
Campagne
De Impact Challenge-campagne wordt ook tijdens het schooljaar 2023-2024 ingezet. In de zomer wordt gewerkt aan een nieuwe praktijkcase en het bijbehorende campagnemateriaal.
Ook wordt onder het thema ‘Auditing the future’ op 10 maart aanstaande een hackathon georganiseerd, gericht op tweede- en derdejaars studenten aan universiteiten. Alle zeven Nederlandse universiteiten met een accountantsopleiding doen hieraan mee.
Meer informatie over de Impact Challenge is te vinden via de campagnewebsite accountancyietsvoorjou.nl