Ik werk als mkb-accountant. Een van onze nieuwe opdrachtgevers is een daghandelaar en vermogend financieel influencer. Via verschillende online netwerken maar ook als spreker heeft zij invloed op een grote schare volgers.

Ze schrijft en spreekt onder meer over het verkrijgen van financiële vaardigheden, het vermijden of sneller afbetalen van studieschulden en over beleggen. Ook biedt ze op haar website online cursussen over cryptocurrency en beleggen aan. Iedere boodschap begint keurig met de mededeling dat er geen financieel advies wordt gegeven, zoals de AFM ook eist. Via een goedlopend YouTube kanaal met duizenden volgers geeft ze een inkijkje in haar flitsende leven.

Mijn manager, wiens kinderen deze finfluencer op de voet volgen, vindt het een interessante en leuke nieuwe opdrachtgever die op een moderne manier een grote groep mensen bereikt en bijdraagt aan financiële educatie. Bovendien maakt de finfluencer zichtbaar hoe leuk het kan zijn om je te verdiepen in beleggen, en welke rendementen ermee te behalen zijn waardoor je kunt werken aan een betere financiële toekomst.

Wat mij steekt is dat deze finfluencer niet beschikt over een relevante financiële opleiding, maar wél haar volgers informeert over mogelijke beleggingen. Achter het delen van die kennis zit een verdienmodel wat voor haar erg lucratief is. Ook valt het mij op dat haar online achterban erg jong is, op het eerste gezicht zijn het vooral tieners. Er is nog geen regulering op deze vorm van online influencing, en het brengt het risico's met zich mee. Ik vraag me af wat ik hier als accountant het best mee kan doen.

Wat doe ik?

  1. Een grote groep jonge mensen neemt nu wellicht beslissingen op basis van de inzichten van deze influencer met alle risico's van dien. Ik wil daar geen verantwoordelijkheid voor dragen en geef de opdracht daarom terug met deze toelichting.
  2. Ik parkeer mijn bevindingen en ik wacht de verkenning naar de werkwijze en impact van financiële influencers door de AFM af.
  3. Ongeacht mijn unheimische gevoelens: de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de volgers van de influencer zelf.
  4. Ik doe iets anders, namelijk…