Telefonische vragen voor NBA Helpdesk bijna verdubbeld

Het aantal telefonische vragen aan de NBA Helpdesk is in 2020 bijna verdubbeld ten opzichte van 2019. De Helpdesk werd vorig jaar 3.245 keer door leden geraadpleegd, een stijging van 94,66%. De vragen in het afgelopen jaar gingen voor het overgrote deel over de inhoud van de diverse crisismaatregelen.

In de eerste helft van het jaar werd vooral gevraagd naar de toepassing van de maatregelen als NOW en TVL. In de laatste maanden werd vooral gebeld over de wijze waarop de accountant moet omgaan met de controle van de aangevraagde NOW-regelingen.

De kabinetsmaatregelen om ondernemers te helpen tijdens de corona-crisis, waaronder de NOW-regeling, hebben veel impact op de werkzaamheden van de accountant. Naast de NBA Helpdesk heeft de NBA ook door middel van webinars en een podcast uitgebreid stilgestaan bij de consequentie voor de accountants.

Het aantal telefonische vragen aan de NBA Helpdesk zit al jaren in de lift, met een piek in 2018 (vanwege de AVG).

Jaar - Totaal
2020 - 3.245
2019 - 1.667
2018 - 1.883
2017 - 1.665
2016 - 1.558
2015 - 1.357
2014 - 1.305
2013 - 1.205

grafiek-telefoontjes-2.jpg

Telefonische vragen (020–301 0340) worden vrijwel altijd direct beantwoord, op vragen via de website krijgt de vragensteller normaal gesproken binnen 5 werkdagen antwoord.