NBA vraagt in advertentie aandacht voor rol accountant bij NOW

De NBA vraagt in een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen aandacht voor de rol van de accountant en voor het publiek belang van de NOW-toetsing.

De advertentie volgt op de publicatie van een formeel standpunt over de NOW-regeling en de accountantswerkzaamheden. Dat ook groot wordt uitgepakt met een advertentie is bedoeld als signaal naar ondernemers en de belastingbetaler, “maar het is ook een hart onder de riem van alle accountants, want we weten dat zij veel extra werk hebben aan de NOW”, aldus NBA-woordvoerder Lukas Burgering. “Wij willen hen ook laten weten dat we zien hoeveel zij voor hun klanten doen.”

Eerdere berichtgeving in het FD over accountants die “als gieren” ondernemers in een crisissituatie zouden kaalplukken, heeft bij NBA-leden voor onrust gezorgd. Voorzitter Marco van der Vegte noemde de suggestie dat accountants hoge facturen zouden neerleggen bij ondernemers die het toch al zo zwaar hebben, in een ingezonden brief in het FD “onjuist”.

Aan de verantwoording van de overheidssteun worden “hoge eisen gesteld”, aldus de NBA in de advertentie. “Met het kabinet is afgesproken dat accountants kijken of het klopt” en dat moet kritisch en zorgvuldig. “In het belang van de ondernemer en in het publiek belang.”

De advertentie, die op 21 januari verschijnt in het FD, De Telegraaf, NRC, De Volkskrant, AD en Trouw, verwijst naar het standpunt van de NBA over de kwestie.

advertentie-600.jpg