Dilemma van de week: Andere chauffeur

U bent businesscontroller. Vanwege een treinstoring in verband met het winterse weer neemt u een ubertaxi om thuis te komen samen met medereizigers die dezelfde kant op willen.

chauffeur-Why-Key.jpg

Bij het instappen valt u op dat de chauffeur totaal niet lijkt op de foto in de app. U vraagt aan de chauffeur hoe dat komt. Hij vertelt dat hij het uberaccount huurt en dat dit vaker voor komt. De huur kost 75 tot 125 euro per week.

Dit betekent dat deze chauffeur niet in het bezit hoeft te zijn van een taxipas en dat het ook mogelijk is dat hij zelf geen account meer kan krijgen in verband met het overtreden van rij- en rusttijden of slechte beoordelingen.

Wat doet u?

  1. U wijst de chauffeur er op dat dit fraude is
  2. U annuleert de taxirit en laat iedereen uitstappen
  3. U meldt dit bij uber als u veilig thuis bent.
  4. Iets anders..........

Slotwoord

Eind vorig jaar is er door de Amsterdamse nieuwszender AT5 naar voren gebracht: dat uit onderzoek is gebleken dat waarschijnlijk honderden Uber chauffeurs onder een valse naam werkzaamheden verrichten. Het verhandelen van naam en account zou een rendabele business zijn. De inspectie Leefomgeving en Transport geeft aan dat vergunningen worden ingetrokken op het moment dat blijkt dat chauffeurs bijvoorbeeld zeer zware verkeersovertredingen hebben begaan.Dit lijkt een punt om bij stil te staan op het moment dat het besef ontstaat dat de chauffeur bij wie er is ingestapt niet degene is die u verwacht.

U zit dus bij een wildvreemde in de auto. Want ook Uber heeft in dit geval geen controle over wie er achter het stuur zit. Er is in deze casus dus niet alleen sprake van een probleem voor de betreffende organisatie en bestuurder (zoals opgemerkt is in de open reacties bij het dilemma). Voor u als passagier gaat het hier om een in potentie onveilige situatie.

De deelnemers aan dit dilemma hebben als volgt gereageerd:

  • 20% geeft aan de chauffeur er op te wijzen dat hij fraude pleegt;
  • 20% zal de taxirit annuleren en ervoor zorgen dat ook de medepassagiers uitstappen;
  • 49% maken melding bij Uber na (hopelijk een veilige) thuiskomst;
  • 11% doet iets anders, wat veelal neerkomt op het aanspreken van de chauffeur en het melden bij Uber.

Download en meer over de app