U neemt telefonisch contact op met de escaperoom omdat u meerdere ruimten tegelijk wilt huren op een tijdstip voor de gebruikelijke openingsuren.

De eigenaar staat u heel vriendelijk te woord, u ontvangt een forse korting als u niet via de website betaald (wat wel gebruikelijk is). De eigenaar hoeft dan volgens hem geen bemiddelingskosten te betalen aan de franchiseketen. Hij wijst u er wel op dat er geen pinautomaat is. De korting is aantrekkelijk want door de werkgever worden alleen de kosten van de lunch vergoed. Bij aankomst bij de escaperoom rekent u af en ontvangt geen betalingsbewijs. Op uw verzoek om een factuur te ontvangen antwoordt de medewerker dat de korting in dat geval vervalt.

Wat doet u?

  1. U blaast het uitje af.
  2. U vraagt u collega's geld bij te leggen.
  3. U zet uw bevindingen bij de recensies van deze escaperoom op tripadvisor.
  4. Anders...

Slotwoord

Op basis van de verdeling qua reacties op dit vraagstuk, kunnen wij zeker concluderen dat het hier gaat om een goed dilemma gaat omdat de percentages per antwoord vrij dicht bij elkaar liggen. Hoe te handelen in deze kwestie, is dus niet in beton gegoten:

  • 28% blaast het uitje af;
  • 24% vraagt de collega's om geld bij te leggen;
  • 15% zet de bevindingen bij de recensies van de escaperoom;
  • 33% maakt een andere keuze.

In dit dilemma zitten een paar momenten waarop alarmbellen zouden moeten afgaan:

  • korting bij een afwijkende methode van betalen;
  • de afwezigheid van een pinautomaat: waar is dat nog? Dat een ondernemer aan het einde van de dag de kas opmaakt en met zakjes richting de bank gaat...? Pinnen leidt tot minder criminaliteit in de zin van bijvoorbeeld overvallen. Maar ook: de aanwezigheid van contant geld maakt kwetsbaar voor praktijken als witwassen, belastingontduiking en zwartwerkers;
  • het niet ontvangen van een betalingsbewijs;
  • korting die vervalt bij het ontvangen van een factuur.

Opmerkelijk is dat 1/3 van de deelnemers heeft aangegeven een andere keuze te maken dan de gegeven opties. De open reacties komen globaal neer op:

  1. Niet mee in zee gaan, het uitje niet afblazen maar een andere partij zoeken.
  2. Het factuurbedrag betalen zonder de korting en melden (bij belastingdienst, franchiseketen, in recensie).
  3. Advies om dit soort situaties te voorkomen: altijd vooraf een factuur ontvangen!

Kortom, een interessante casus.