Uw echtgenoot/echtgenote is groot fan van één van de artiesten en volgt al het nieuws van deze artiest op de voet. Hierdoor komt uw partner er achter dat een aantal van de fanatieke reageerders op social media posten waarschijnlijk niet echt bestaan. Het hebben van social media accountants met veel volgers en reageerders werkt statusverhogend en gage-verhogend bij een artiest. Het bureau ontvangt 10% van alle gages van deze artiest.

Wat doet u?

  1. U neemt contact op met de artiest.
  2. U meldt de bevindingen van uw partner bij de social media afdeling.
  3. U meldt de bevindingen van uw partner aan de directie.
  4. U doet niets.

Slotwoord

Hét woord van de maand april 2018 zal ongetwijfeld 'trollenleger' zijn (een groep internettrollen die verzonnen berichten verspreiden, online polls beïnvloeden door middel van nepaccounts e.d.). 

Wat doet u als u signalen ontvangt dat een artiest uit de stal van het artiestenbureau waar u financieel adviseur bent, over zo'n trollenleger bezit ter vergroting van naam en faam. Zodra dit opgepakt wordt door de media zullen de gevolgen voor de carrière van deze succesvolle artiest ontzettend groot zijn, alsmede het effect op de inkomsten van het artiestenbureau. 52% van de deelnemers aan dit dilemma maakt melding van dit vermoeden bij de directie, 36% bij de social media afdeling. Contact opnemen met de artiest of niets doen lijken minder goede opties (5 en 8%).

Het manipuleren van sociale media lijkt in dit geval onschuldig maar is ethisch uiteraard niet ok. Het nemen van actie strekt dus zeker tot de aanbeveling.