De waardering voor accountants is gemeten onder autoriteiten zoals de AFM, DNB, Algemene Rekenkamer, ministeries en de Belastingdienst. Ook beleggers, financieel analisten en banken deden mee aan het onderzoek. Naast deze zogenoemde 'gebruikers van informatie' vond onder het algemeen publiek een representatieve steekproef plaats.

Lichte vooruitgang

De onderzoekers - onder leiding van prof. dr. Cees B.M. van Riel - spreken van een lichte vooruitgang. Het algemeen publiek blijkt positiever en het vertrouwen van autoriteiten in het bestaansrecht van accountants is licht gestegen (van een 5,3 naar een 5,8). De vakbekwaamheid en kennis wordt goed gewaardeerd. Opvallend is dat de zogeheten millennium generatie de accountant een ruime 6,5 geeft en daarmee aanmerkelijk positiever is dan oudere generaties. Ook mensen met een hoger inkomen zijn positiever over accountants.

Scepsis

Onder de 'gebruikers van informatie' leeft scepsis over de controlekwaliteit, de prijs/kwaliteit-verhouding en het innovatief vermogen van de sector. Het algemeen publiek is - ondanks de hogere waardering - nog steeds kritisch op de onafhankelijkheid van de controlerend accountant. De onderzoekers concluderen dat hoe nauwer stakeholders samenwerken met accountants, hoe kritischer hun oordeel wordt. Wel hebben autoriteiten opmerkelijk veel vertrouwen in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap van accountants (rapportcijfer 7,2).

Vertrouwensfunctie

De reputatie van accountants is volgens de onderzoekers vergelijkbaar met andere beroepsgroepen met een vertrouwensfunctie voor het algemeen publiek. Deelnemers werden in het onderzoek gevraagd naar hun mening over die beroepen. Advocaten hebben een even goede reputatie als accountants (6,5), en notarissen kregen een vergelijkbaar rapportcijfer van 6,7. Artsen kregen met een 7,7 het hoogste rapportcijfer van de respondenten.

Reputatiemonitor

Het Reputation Institute, onderdeel van de Erasmus Universiteit, is een internationaal onderzoeksbureau dat bekend staat om haar internationale reputatiemonitor van 7.000 organisaties – verdeeld over 25 sectoren in veertig landen. De monitor meet de aanjagers van reputatie, waaronder producten & diensten, innovatie, MVO, leiderschap, kwaliteiten en communicatie. De monitor brengt ook in kaart in hoeverre organisaties worden aanbevolen door belanghebbenden – bijvoorbeeld als werkgever of als zakenpartner.

Download